Il Gatto Nero (1989)

Alternatieve titels: Demons 6: De Profundis | Edgar Allan Poe's The Black Cat | Demons 6: Armagedon

Italië
Horror

geregisseerd door Luigi Cozzi
met Florence Guérin, Caroline Munro en Giada Cozzi

De productie van een gruwelfilm doet de heks Levana verrijzen, die het belangrijkste duivelse karakter is in het scenario. Levana probeert om onze wereld over te nemen zodat het Kwaad overal kan worden verspreid. De enige die haar dat kan beletten is Anne, die de rol van Levana zou moeten spelen in de film. En zo barst een strijd los tussen Goed en Kwaad.

avatar van jordandejong
Zoals wel vaker het geval is met Italiaanse horrorfilms uit de 80's heeft ook Il Gatto Nero helemaal niks te maken met een zwarte kat of het verhaal van Edgar Allan Poe. Nog minder heeft het te maken met demonen, waar de alternatieve titel Demons 6 - De Profundis het toch echt laat lijken alsof dit het zesde deel is van de Demons serie. Nee. Tegen alle verwachtingen in is dit qua verhaal het derde deel in de ''Mother'' serie van Dario Argento ( Suspiria (1977) en Inferno (1980). De main theme van Suspiria komt zelfs af en toe voorbij.

Het begint allemaal nog wel aardig met een zeer behoorlijk sfeertje en een leuk concept. We volgen namelijk een regisseur die geinspireerd is geraakt door Argento's Suspiria en zelf nu een film over de derde heks wil maken, niet wetende dat die heks daar niet zo blij mee is waardoor zijn idee voor een film werkelijkheid wordt (confusing, I know). De eerste ontmoeting met de ''heks'', waarbij ze uit een spiegel springt met op de achtergrond klinkende rockmuziek, vond ik toch wel erg tof.

Helaas kakt het daarna een beetje in. De film is zo onsamenhangend als het maar zijn kan. Werkelijk geen touw aan vast te knopen. Wel blijft het, ondanks dat ik al totaal geen idee meer had waar ik nou naar aan het kijken was, tamelijk vermakelijk. De sfeer blijft er toch wel erg lekker in zitten en héél af en toe komt er een klein beetje gore aan te pas. Geinig om te zien dat Luigi Cozzi zelfs 9 jaar na dato zijn exploderende buik effecten uit Contamination (1980) nog niet vergeten was, en ze hier ook weer gebruikt. Helemaal overtuigend is de gore echter niet. Zeker niet als je weet dat Rosario Prestopino en Franco Casagni, die toch echt voor de make up van o.a. films as Zombi 2, Zombi Holocaust, City of the Living Dead, Nights of Terror, New York Ripper, Demons en Opera zorgden, hier ook de special make-up effecten mochten doen. De soundtrack blijft leuk om te horen met zoals ik al zei de rockmuziek, de theme van Suspiria en af en toe een score die toch wel héél erg veel lijkt op het werk van Ennio Morricone voor The Thing.

Onsamenhangend, vreemd en niet heel erg goed. Dat is wat deze film is. Toch blijft het, mede door de sfeer, wel aardig vermakelijk. Leuk om eens gezien te hebben.