Vremya Zhatvy (2004)

Alternatieve titels: Harvest Time | Время жатвы

Rusland

geregisseerd door Marina Razbezhkina
met Ljoedmila Motornaja, Vjatsjeslav Batrakov en Dima Jakovlev

Het leven van een plattelandsgezin na de Tweede Wereldoorlog. Omdat haar man zonder benen is teruggekeerd van het front, moet Antonina in haar eentje de kost verdienen op de collectieve boerderij. Ze werkt zo bezeten aan het binnenhalen van de oogst dat ze door de Staat wordt uitgeroepen tot beste maaidorsmachine-bestuurster van het jaar. Feestelijk krijgt ze het felbegeerde roodfluwelen vaandel uitgereikt, symbool van het communisme. Maar al snel knabbelen muizen en motten aan de stof en de vlag wordt ieder jaar kleiner en kleiner.

kappeuter (moderator)
Harvest Time winnaar interregio competitie 2006 Noorderlijk Film Festival

De Russische film Harvest time van Marina Razbezjkina is de winnaar van de Interregio Competitie van het 28-ste Noordelijk Film Festival. Distributeur Gerard Huisman van Contact Film heeft de Matad’or en € 10.000,- in ontvangst genomen.

Lees hier het juryrapport: link

kappeuter (moderator)
Vanaf 16 november te zien in Amsterdam (Rialto), Den Haag (Filmhuis), Utrecht (’t Hoogt) en Nijmegen (LUX). Later in andere steden. Informeer bij uw filmtheater.

avatar van Koekebakker
Fragmentarische, inhoudelijk somber stemmende, maar ook beeldschone film. Van begin tot eind ziet het er echt oogstrelend mooi uit. Enkele landschapsshots en close-ups van de moeder en de jongetjes deden me zelfs aan beelden uit Tarkovski's De Spiegel denken, zo vol van liefde en nostalgie waren die shots op zich al.

Ik las op een andere site dat deze film geen dialogen bevat. Klopt dat?

avatar van Koekebakker
Dat zou wel eens kunnen, ja. In ieder geval weinig. Al bevat de film werd gesproken woord: een spaarzame voice-over.

avatar van Verhoeven
Man. Man Man. Wat een lastige, poetische film weer om te beoordelen. Nostalgisch maar tegelijkertijd ook anti-nostalgisch over het stalinistisch Rusland van vlak na de Tweede Wereldoorlog. En dan dat tragische einde. Het pakte me helemaal. Wanneer hebben we bestaan? Als we herinnerd worden? En de muziek doet vervolgens de rest. Over een paar jaar maar opnieuw gaan zien.