La Stella Che Non C'è (2006)

Alternatieve titels: The Missing Star | L'Étoile Manquante

Italië / Frankrijk / Zwitserland / Singapore

geregisseerd door Gianni Amelio
met Sergio Castellitto, Ling Tai en Angelo Costabile

Vincenzo, een Italiaanse ingenieur, puzzelt aan een oplossing voor een fout in een hoogoven, die al voor gevaarlijke situaties heeft gezorgd. De hoogoven wordt verkocht aan een Chinees bedrijf voordat hij de kans heeft gehad het probleem op te lossen. Zodra hij de oplossing heeft, reist hij naar China om het alsnog te doen. Hij neemt een vertaalster in dienst om hem bij de fabriek te brengen waar zijn hoogoven terecht is gekomen.

het is een zeer rustige film, je krijgt toch een beetje het idee hoe het in China er aan toe gaat, er zit wel een verhaal in maar uiteindelijk heeft ie alles voor niks gedaan, vooral doordat hij geen chinees spreekt

Heeft-ie alles voor niks gedaan? Wat een onzin. De laatste zinnen van de film geven toch heel wat anders aan.

Sergio Castellito speelt bij voorkeur bedachtzame personages. Zo ook in deze film, waarin hij op dat vlak trouwens een waardige tegenspeelster treft in de debutante Tai Ling.
Het verhaal stelt op zich niet zo veel voor en dat maakt dat de ster van de film eigenlijk China is. Een onmetelijk land met een spectaculaire natuur, grauwe en overbevolkte steden met stoffige straten en dito personen. Ik dacht dat ik door andere films al heel wat van China gezien had, maar zo afwisselend als in deze film kende ik het nog niet. De gevarieerde beelden van het land winnen het in dit geval met gemak van het verhaal. Meest memorabele scène: het kleine meisje dat in de staalfabriek op de rand van de stoep in haar eentje zit te eten. Erg aandoenlijk.