The Elizabeth Smart Story (2003)

Alternatieve titel: Kidnapped: The Elizabeth Smart Story

geregisseerd door Bobby Roth
met Dylan Baker, Amber Marshall en Lindsay Frost

Wanneer in Salt Lake City in juni 2002 de veertienjarige Elizabeth Smart wordt ontvoerd door een man en een vrouw, ondernemen haar ouders onmiddellijk actie. Ze maken van de situatie een enorm mediaspektakel, in de hoop dat meerdere mensen zullen meewerken met het terugvinden van hun dochter.

avatar van luuk1988
wat zend rtl 4 toch altijd van die troep uit

Moet een vrij goed drama zijn ik neem hem straks op ivm voetbal.

luuk1988 schreef:
mooi dat ben ik helemaal met je eens net of iemand hier na gaat kijken

avatar van TheRisingSun
mauricepakvis schreef:
mooi dat ben ik helemaal met je eens net of iemand hier na gaat kijken

Stinissen kijkt in ieder geval wel...

Eerst kijken dan oordelen...........

avatar van matthijs_013
Ik ga weer tegen het gemiddelde in. Ik vond het een hele goede, mooie film. Acteerwerk was echt in orde (wel jammer dat ik die vader nog altijd als de pedofiel uit Hapiness zag), niks aan op te merken! Zelfs alle kinderen acteerden op hoog niveau in mijn ogen. Verhaal was interessant. Zette mij aan het denken (hoe vreselijk kidnapping wel niet moet zijn). Jammer dat de dader bekend was. Heel het spannende van de politie mystery was er daardoor vanaf.

Oftewel, goede film: Acteerwerk was goed en verhaal was ook in orde.

*3,5

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Wat mij betreft is dit een doorsnee tv-film. Niet zo slecht, maar gewoon niets speciaal. Acteerwerk en verhaal waren imo niet speciaal. Niet mijn ding in elk geval.

avatar van nightbreed
Zeer standaard waargebeurde Amerikaanse TV-film.
Volgens mij worden dit soort films allemaal door 1 en dezelfde oproep gemaakt, een Christelijke omroep...pffff wat mierzoet allemaal zeg.

ik snap niet dat mensen kunnen zeggen
dat het troep is.
het is allemaal waargebeurd.
zou jij blij zijn als je (later) kinderen
worden ontvoerd.
* 4.5

Heel aardig drama, ik vond het spannend en leefde echt mee.

Helaas lijkt het verhaal hier en daar wat aangedikt te zijn, wat de geloofwaardigheid niet echt ten goede kwam.

Dat Elizabeth haar mond houdt in huis op het moment dat ze ontvoerd wordt, kan ik me nog voorstellen. De man heeft een mes en zij is bang voor het leven van haar familie.
Maar vervolgens verbergt die man haar in het bos, waar ook gezocht wordt. Ze hoort ze zelfs roepen. De man dreigt haar en beweert dat bij 1 kick van haar haar familie eraan gaat, omdat hij overal volgelingen heeft. Nou weet ik natuurlijk niet hoe je in een dergelijke situatie reageert en zal de angst wel een grote rol spelen, maar dan nog vind ik het vrij naief om de dreigementen van die man te geloven, alsof zo'n gestoorde gek volgelingen heeft, zeg! Ik vond het in ieder geval vrij doorzichtig. En ik vind dat die man er ook wel een beetje veel op vertrouwt dat ze alles voor zoete koek zou slikken: 1 keer schreeuwen in dat bos was al genoeg geweest om uit de nachtmerrie bevrijd te worden. Had die man ook in kunnen zien, maar hij schijnt zich er niet zo heel druk om te maken: hij dreigt een keer en gaat er vanuit dat ze dan wel braaf zou zijn. Dat doet ze inderdaad (misschien ook wel uit angst omdat hij het mes natuurlijk nog heeft), maar zo zou echt niet iedereen reageren en ik vraag me af of hij haar al zo goed kent dat hij zou kunnen weten dat ze inderdaad niks zou doen. Nu komt dat op mij over als een grote gok.
En daar komt nog bij: in het bos zoeken ze met speurhonden en ze zijn heel dichtbij, anders hoor je ze immers niet roepen. Ze zitten nog niet eens verborgen in een hol, ofzo, ze zitten gewoon in het bos zelf. Maar nee hoor, de man maakt zich niet druk dat ze ook op die plek komen zoeken, zelfs al hebben ze speurhonden bij zich. Nee, hij blijft lekker relax zitten, gaat er rustig vanuit dat ze daar toch niet komen (wat op zich al raar is, want je zou toch verwachten dat ze het hele bos uitkammen)

En het viel mij op dat verder in de film de oplossing ook al een aantal keer ontzettend dichtbij en ook bijzonder makkelijk was.
Die kerel neemt haar na een tijdje zelfs mee naar de stad. Weliswaar gesluierd, maar dan nog is dit een vrij grote gok die hij neemt, aangezien ze nog steeds overal gezocht wordt. Het leek me niet dat hij met het mes op zak liep (weet ik overigens niet zeker), dus vraag ik me af waar hij die controle over haar vandaar haalt (nog steeds dat loze, doorzichtige dreigement?) Ze gaan zelfs een druk restaurant binnen. Nou was het eigenlijk vrij simpel geweest: ruk die sluier van je kop en schreeuw midden in het restaurant dat je Elizabeth Smart bent en dat ze je moeten helpen. Wat wil je ontvoerder dan beginnen tegen zo'n grote groep mensen? Je ontvoeren voor een grote groep mensen, zonder mes? Ja, vast!
In plaats daarvan gaat ze naar de wc, wat overigens ook niet verdacht gevonden wordt door de man (dat de vrouw nou zo onnozel is, snap ik nog wel). Er wordt in ieder geval niet gekeken of ze een boodschap heeft achtergelaten. Dat doet ze inderdaad wel, maar 'Elizabeth Smart was here' kan makkelijk als flauwe grap opgevat worden en niet serieus genomen worden (wat dus ook niet gebeurt) Als ze dan al een boodschap had achtergelaten, had ze beter iets kunnen schrijven waardoor duidelijk was dat zij het echt was, dus iets wat alleen zij en haar familie konden weten (al weet ik zo snel niet wat) ofzo.

Later, als de man een kaart gaat halen van San Diego, staat ze zelfs oog in oog met een politieagent die vraagt of ze Elizabeth Smart is. Wederom houdt ze haar mond en zit ze hem alleen maar smekend aan te kijken. Het enige wat ze had hoeven zeggen, is: 'ja'. Dan was ze overal vanaf geweest, ze staat notabene oog in oog met een politieagent en die kerel stond een eind verderop, dus zoveel had hij niet kunnen uithalen. Nou weet ik niet in hoeverre het 'afnemen van de ziel' zoals het familielid van de man het later omschreef, hier al een rol speelde, maar het leek mij dat ze het makkelijk had kunnen zeggen. Weet ook niet of dit in werkelijkheid zo heeft plaatsgevonden, lijkt me weer zo'n vinding om het verhaal wat aan te dikken en spannender te maken. Maar weer gaat het dus ten koste van de geloofwaardigheid.

En zo zijn er meer momenten waarop ze had kunnen ontsnappen. Die kerel was notabene een paar dagen verdwenen en ze had erge honger. Waarom is ze hem toen niet gesmeerd? Zo'n moeilijke tegenstander was die vrouw nou ook weer niet. Een kwestie van er vandoor gaan en het dichtstbijzijnde politiebureau binnenrennen, probleem opgelost.

Ik denk dat het wel zo is dat ze met de tijd minder probeert, omdat hij min of meer probeert haar te indoctrineren en uiteindelijk misschien wel invloed op haar kan krijgen.
Maar zelfs helemaal op het laatst, als ze wordt aangehouden en het duidelijk is dat de politie haar allang herkend heeft, blijft ze heel lang volhouden dat ze Augustine is. Terwijl ik al die tijd zoiets had van: praat dan, die mensen staan een eind verderop met een andere politieagente, wat zouden ze nou kunnen doen?
Gelukkig kiest ze er uiteindelijk voor om het toch toe te geven en zet haar zonnebril af, maar als ik al deze dingen naast elkaar bekijk, zijn er zoveel momenten geweest waarop de ontvoerder wel een erg grote gok neemt en ze er makkelijk vandoor had kunnen gaan dat het verhaal niet geloofwaardiger wordt.

Desondanks toch nog 3*, want ik werd er wel echt in meegesleept.

avatar van Parisa
Sannepan heeft goed verwoord waar ik me ook aan irriteerde. Als Elizabeth meer had geprobeerd was de film veel beter geweest. Ik zat ook de hele film van 'doe dan dit' en 'doe dan dat'. Terwijl ik hem eigenlijk best goed vond. ik denk dat de makers van de film te veel zijn uitgegaan van het volgzame in het Christelijke geloof.

avatar van dyantha
vond het een mooie film .. alleen wat ik nie snap is dat toen ze het bos uitgingen en ze was steeds alleen waarom ze niet gwoon haar kapj voor der gzicht weg deed

verder mooie film

luuk1988 schreef:
wat zend rtl 4 toch altijd van die troep uit

Pure onzin zijn meestal vrij goede tv-films.

Men neme een paar domme flikken, een godsdienstfanaat en een doorsnee (gelovig) Amerikaans gezin, en je hebt een film die is gebaseerd op ware gebeurtenissen.
Zo'n verhaal kan alleen maar echt gebeuren in de VS.
Een echt goede film is dit trouwens ook niet..

avatar van Gothica
Het verhaal wordt richting het einde wel steeds spannender. De dialogen zijn mijn inziens van een te laag niveau voor het verhaal, en trekken het geheel naar beneden. Ook mis ik een zekere 'diepgang'. Het komt regelmatig erg oppervlakkig over, en ik bespeur verschillende clichés die ik ook in Reportage op SBS6 had kunnen zien. Clichés hoeven niet slecht te zijn, mits ze goed worden uitgewerkt. Bij deze film is daar geen sprake van. Het acteerwerk is redelijk, maar verdient zeker geen prijs! Vanwege de, toch wel, toenemende spanning richting het einde beoordeel ik deze film met een magere voldoende.

avatar van m1701
Film was wat saai en pakte me ook niet.
En dan komt denk ik door het "sekte" gedeelte.
Dat sloeg helemaal nergens op.... zie: slecht geacteerd.
(ook al is het waargebeurd) ze hadden het toch wel iets
dramatischer mogen maken.

Mwah 2,5*

avatar van Confusie
Zou Elizabeth Smart haar story in het vervolg netjes voor zich kunnen houden.