Gitmo (2005)

1 stem

Zweden
Documentaire

geregisseerd door Erik Gandini en Tarik Saleh

Een gratis vlucht, een overnachting voor twaalf dollar, de zon schijnt en je krijgt een alleraardigste gids. Soms gaat het leven van een documentairemaker over rozen. Vooral als je een documentaire wilt maken over Guantanamo Bay waar 637 terreurverdachten worden vastgehouden. Regisseurs Tarik Saleh en Erik Gandini worden in de watten gelegd als zij het kamp bezoeken, maar gevangenen krijgen ze niet te zien. Terug in Zweden gaat het onderzoek door. Hun vriendelijke, bijna naïeve vragen leveren openhartige antwoorden op. Interviews worden afgewisseld met montages van toespraken van Bush, Bin Laden en Donald Rumsfeld.

avatar van Freud
Het is heel belangrijk dat hier films over gemaakt worden, en ik begrijp ook dat het momenteel nog erg lastig is om met indrukwekkende beelden uit te pakken als je in Guantanamo niet mag filmen en niemand echt bereid is om erover te vertellen, behalve dan de vrijgelaten gevangenen of ontslagen soldaten, maar deze film is eigenlijk gewoon niet zo geslaagd. Hij heeft zeker iets te vertellen, en sommige dingen waren nieuw voor me en vond ik zeker interessant om te horen, soms zelfs schokkend, maar de ultieme Guantanamo-film is dit zeker niet. Daar voor komt hij te amateuristisch over, is hij te lelijk gefilmd, en te zwak opgebouwd. Maar niet getreurd, het is wel allemaal erg boeiend, en de waarheid hier is meer dan erg genoeg om te film hard te laten aankomen, ook al ben je van de meeste dingen al op de hoogte.