• 8.230.231 stemmen

Familie / Drama | 58 minuten

Genre: Familie / Drama

Geregisseerd door: Paul Powell

Met onder meer: Mary Pickford, Katherine Griffith en Howard Ralston

IMDb beoordeling: 6,4 (428)

Over Pollyanna

Wanneer Pollyanna een weesmeisje wordt, moet ze leven bij haar tante Polly in een andere stad. Net zoals veel andere mensen uit de stad, is haar tante een chagerijnig mens met een kort lontje. Pollyanna probeert iedereen vervolgens vrolijker te maken met haar eeuwige optimisme.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Bit Role (onvermeld)

Bit Role (onvermeld)

avatar van matthijs_013

matthijs_013

Ik vond hem lichtelijk tegenvallen. Lijkt net een remake van Rebecca on Sunnybrook Farm. Hij was natuurlijk wel vermakelijk, typische Pickford film, maar niks wat ik niet eerder heb gezien.

*2,5

avatar van movie acteurs

movie acteurs

Braaf maar toch leuk filmpje. Het verhaaltje is goed uitgewerkt. En het korte speelduur was gelukkig niet te lang, dit was ook een redding van de film. De film ad een leuke sfeer en het merendeel van de cast speelt charmant. Van mij krijgt het een 3,5.

avatar van alexspyforever

alexspyforever

• 19442 berichten

Ik zag hierin wel elementen terug van Rebecca on Sunnybrook Farm. Maar waar Rebecca naar het einde beduidend minder interessant wordt, vind ik deze veel consistenter in charme en drama. Door de korte speelduur heeft de film een goed tempo en blijft bij de les. Ik heb het boek niet gelezen maar wel de film met Hayley Mills en ik zie dat het grotendeels hetzelfde is.

avatar van mrklm

mrklm

Wie kennis willen maken met de magie van Mary Pickford, de grootste filmster van haar generatie, doet er goed aan hier te beginnen. Het verhaal van tienermeisje Pollyanna [Pickford] dat langzaam de harten doet smelten van haar tante [Katherine Griffith] en eigenlijk alle mensen die haar pad kruizen is sentimentele nonsens dat zonder het unieke charisma van Pickford waarschijnlijk niet aan te gluren zou zijn. Pollyanna verhuist naar Canada nadat ze haar vader, een missionaris, met een slaapliedje heeft gebracht naar 'the undiscovered country from whose bourn no traveller returns'. Tante Polly is haar enige familielid en het is alleen uit plichtsbesef dat deze norse vrouw de zorg van Pollyanna op zich neemt. Pollyanna is onder de omstandigheden zo positief ingesteld dat ze al snel bekend staat als 'The Glad Girl'. Een tenenkrommend gegeven... maar Pickford is zo energiek en haar vertolking zo oprecht en overtuigend, dat je van steen moet zijn als ze niet een glimlach om je mond tevoorschijn weet te toveren. Pickford in optima forma, maar dat is dan ook de enige reden om dit komische drama te zien. Wel een verdraaid goede reden!

avatar van Dievegge

Dievegge

Mary Pickford is een belangrijke figuur in de beginperiode van Hollywood. Ze was een van de oprichters van United Artists, naast Charlie Chaplin, D. W. Griffith en Douglas Fairbanks. Net als in Rebecca of Sunnybrook Farm (1917) speelt ze als volwassene een kinderrol. Dat lukt dankzij haar kleding, haar schattige krullen, haar manier van bewegen en haar lichaamslengte van 1,54 m. Ze wordt ook omringd door extra grote tegenspelers en extra grote meubels.

Van haar vader heeft ze The Glad Game geleerd. Dat komt neer op positief denken, in elke treurige gebeurtenis iets gunstigs zien. Dat heeft een naïef en sentimenteel kantje, maar het is ook een manier om om te gaan met tegenslagen. Als iedereen zou denken zoals Pollyanna, zouden er minder ruzies en oorlogen zijn. Met haar optimistische levensvisie brengt het weesmeisje uiteindelijk zelfs haar stijfdeftige, kwezelachtige tante en de ergste hypochonder aan het lachen.

Om haar gevoelens te tonen, is er regelmatig een close-up met een felle, cirkelvormige belichting. Regen en wind komen mooi in beeld wanneer ze van de trein stapt. Het is een ontroerend verhaaltje met een mooie vormgeving en een van de sterkste vrouwelijke hoofdrollen uit het stomme tijdperk.