Pollyanna (1920)

Familie / Drama

geregisseerd door Paul Powell
met Mary Pickford, Wharton James en Katherine Griffith

Wanneer Pollyanna een weesmeisje wordt, moet ze leven bij haar tante Polly in een andere stad. Net zoals veel andere mensen uit de stad, is haar tante een chagerijnig mens met een kort lontje. Pollyanna probeert iedereen vervolgens vrolijker te maken met haar eeuwige optimisme.

avatar van matthijs_013
Ik vond hem lichtelijk tegenvallen. Lijkt net een remake van Rebecca on Sunnybrook Farm. Hij was natuurlijk wel vermakelijk, typische Pickford film, maar niks wat ik niet eerder heb gezien.

*2,5

avatar van movie acteurs
Braaf maar toch leuk filmpje. Het verhaaltje is goed uitgewerkt. En het korte speelduur was gelukkig niet te lang, dit was ook een redding van de film. De film ad een leuke sfeer en het merendeel van de cast speelt charmant. Van mij krijgt het een 3,5.

avatar van alexspyforever
Ik zag hierin wel elementen terug van Rebecca on Sunnybrook Farm. Maar waar Rebecca naar het einde beduidend minder interessant wordt, vind ik deze veel consistenter in charme en drama. Door de korte speelduur heeft de film een goed tempo en blijft bij de les. Ik heb het boek niet gelezen maar wel de film met Hayley Mills en ik zie dat het grotendeels hetzelfde is.

avatar van mrklm
Wie kennis willen maken met de magie van Mary Pickford, de grootste filmster van haar generatie, doet er goed aan hier te beginnen. Het verhaal van tienermeisje Pollyanna [Pickford] dat langzaam de harten doet smelten van haar tante [Katherine Griffith] en eigenlijk alle mensen die haar pad kruizen is sentimentele nonsens dat zonder het unieke charisma van Pickford waarschijnlijk niet aan te gluren zou zijn. Pollyanna verhuist naar Canada nadat ze haar vader, een missionaris, met een slaapliedje heeft gebracht naar 'the undiscovered country from whose bourn no traveller returns'. Tante Polly is haar enige familielid en het is alleen uit plichtsbesef dat deze norse vrouw de zorg van Pollyanna op zich neemt. Pollyanna is onder de omstandigheden zo positief ingesteld dat ze al snel bekend staat als 'The Glad Girl'. Een tenenkrommend gegeven... maar Pickford is zo energiek en haar vertolking zo oprecht en overtuigend, dat je van steen moet zijn als ze niet een glimlach om je mond tevoorschijn weet te toveren. Pickford in optima forma, maar dat is dan ook de enige reden om dit komische drama te zien. Wel een verdraaid goede reden!