ad
  • 8.088.274 stemmen

Soldaat van Oranje Revisited (2002)

Documentaire | 67 minuten

Genre: Documentaire

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Frank Krom

Met onder meer: Paul Verhoeven, Rob Houwer, Rutger Hauer

IMDb beoordeling: 7,0 (45)

Oorspronkelijke taal: Nederlands

Over Soldaat van Oranje Revisited

In 2002 was het 25 jaar geleden dat de Nederlandse oorlogsklassieker 'Soldaat van Oranje' in de bioscopen kwam. Om dit te vieren werd voor de TROS deze documentaire gemaakt, waarin onder meer Paul Verhoeven (regisseur) en Rob Houwer (producent) vertellen hoe de film tot stand is gekomen. Ook veel acteurs (waaronder Rutger Hauer en Jeroen Krabbé) en crewleden (uit binnen- en buitenland) blikken terug aan de hand van filmfragmenten en beelden van de set.

avatar van neo

neo (crew)

Deze zat als extra bij de speciale dvd uitgaven?

avatar van D-ark

D-ark

Ja en uitgezonden door de tros in 2002

avatar van Quido

Quido

neo schreef:

Deze zat als extra bij de speciale dvd uitgaven?

Nog niet op DVD of video verkrijgbaar helaas ...

avatar van FisherKing

FisherKing

Gewoon een losstaande documentaire.

avatar van by_the_way

by_the_way

Niet ergens te verkrijgen??

avatar van Quentin

Quentin

Lees gewoon het bovenstaande, is dat zo lastig?

avatar van by_the_way

by_the_way

Sorry hoor Baas

Earth

Deze documantaire is wel te krijgen, alleen niet zo makkelijk. Hij zit bij de dvd box in Frankrijk:

(te bestellen bij proxis.nl)

Erg mooie box, veel mooier dan de nederlandse, ook met commentaar van Verhoeven.

Ook zit hij hierbij:

Wie de spaanse dvd voor mij kan "scoren" kan contact met me opnemen: ajgroot-hier het at teken-orange.nl

avatar van streeter

streeter

wow... zal het proberen te bestellen!

avatar van Quido

Quido

Earth schreef:

Iemand dat inmiddels gelukt? Is die ondertiteling optioneel? Ziet er namelijk prachtit uit ... mooi voorbeeld ook weer voor hoe wij hier zelf in eigen land de dvd's verzorgen voor onze cultuurpareltjes ...

Earth

Nee de ondertiteling is niet optioneel, niet ingebrand, maar je kunt ze ook niet uitzetten, behalve als je er een kopie van maakt.

avatar van Quentin

Quentin

Heb de Spaanse dvd inmiddels; fantastische uitgave. De film zelf is zonder subs te bekijken, alleen bij de extra's is de ondertiteling niet uit te schakelen.

Earth

Mij lukte dat niet, ik zal het straks nog eens proberen. Wellicht dat ik me vergist heb (heb ook zoveel Svo versies).

Earth

Lukt inderdaad, daarmee is de spaanse versie op dit moment de mooiste versie die er is.

avatar van Dick2008

Dick2008

Quentin schreef:

Lees gewoon het bovenstaande, is dat zo lastig?

by_the_way schreef:

Sorry hoor Baas

Sorry hoor, maar ik kan er wel om lachen. Gedoe ook altijd met die dvd's, de reinste rotzooi wordt er op gesmeten en andere dingen...

Er is ook nog een documentaire (op dvd) over Erik Hazelhoff Roelfzema, staat niet op de site.

avatar van m1chel

m1chel

• 1948 berichten

Ik ben gek op dit soort docu's. Ik heb deze al jaren geleden gezien en ook op DVD liggen, alleen was het me nooit opgevallen dat je op MM ook een stem kon uitbrengen op deze. 5*

m1chel schreef:

Hoi,

Mijn profielwerkstuk hou ik over "Soldaat van Oranje". Ik ben dus ook opzoek naar de film. Dus vandaar mijn vraag:

Waar heb je hem gevonden en kunnen wij de film desnoods een weekeindje lenen?

Earth

In deze documentaire zit de bekende discussie tussen de producent, Rob Houwer, en de regisseur, Paul Verhoeven of de Soldaat in 1 of 2 keer zou worden gedraaid. Rob Houwer beweert bij hoog en bij laag in 1 keer (Paul Verhoeven zou niet efficient filmen, iets in die geest). Paul Verhoeven zei: het is altijd de bedoeling geweest om het in tweeen te draaien.

Hier het antwoord uit een krantenartikel (4 weken na de draaistart):

avatar van Arri

Arri

Weet iemand waar ik vandaag de dag deze documentaire kan bekijken?

avatar van Jan W

Jan W

Hier: Soldaat van Orjanje: Revisited - YouTube zijn in ieder geval de eerste tien minuten te zien...

Het wordt hoog tijd dat er een mooi verzorgde Bluray uitgave komt van Soldaat van Oranje. Voorzien van informatieve extra's zoals deze documentaire...

avatar van de grunt

de grunt

• 2028 stemmen

Jan W schreef:

Dan moet eerst de producent het loodje leggen.