Joshy (2016)

Komedie / Drama

geregisseerd door Jeff Baena
met Thomas Middleditch, Adam Pally en Alex Ross Perry

Joshy's verloving kwam vier maanden geleden tot een einde. Hij besluit nu om met zijn vrienden samen te komen en zich terug te trekken in een hut. Onder hen bevindt zich de getrouwde Ari, de preutse Adam - die vervreemd is van zijn vrouw - en Eric die vastbesloten is om iedereen in een positieve stemming te houden. De groep wordt even later vergroot door Greg, een vriend van Eric die al even positief is ingesteld.

avatar van Apollinisch
Ik ken maar weinig films waarin mannenvriendschap zo goed wordt verbeeld. Ik ken ook maar weinig films waarin zo goed wordt gefeest. Bier, whiskey, coke, paddo’s, hoeren en strippers, en dat in 2 dagen, nice. Leuke personages bovendien, en ik ben met name aangenaam verrast door Thomas Middleditch. Ik ken hem voornamelijk van zijn hoofdrol in de serie Silicon Valley, en hoewel hij daarin ook meer dan prima is, heeft hij me in deze film echt overtuigd. Het is niet in geringe mate aan hem te danken dat Joshy, met slechts luttele minuten drama, behoorlijk wat emotionele impact heeft. Het is jammer dat een imponerende soundtrack ontbreekt en dat het einde ietwat te wensen overlaat, maar mijn eerste indruk is zeer positief. Sterker nog, dit zou zomaar eens de beste film van de afgelopen 3 jaar kunnen zijn.

Geweldige, kleine film. Het verhaaltje klinkt als een soort The Hangover maar doet qua sfeer meer denken aan de films van Richard Linklater. Mannen en emoties..... je loopt met een trauma rond en tijdens een weekend met een stel goede vrienden wordt daar vooral niet over gepraat. Jammer van het abrupte einde

avatar van danuz
Inderdaad fijn. Nonchalant gespeeld en geregisseerd en daardoor misschien raker en "realistischer" dan menig ander film over vriendschap en gefeest.

avatar van HarmJanStegenga
Geweldig. Apollinisch en danuz halen de woorden van m'n toetsenbord. 'Joshy' is een kleine film die bijna alles goed doet. Bijzondere chemie tussen de mannen - de vriendschap voelt bijzonder ''echt'' aan. Komt misschien ook omdat de film ''losjes'' gespeeld en geregisseerd is. Iedereen lijkt er veel plezier in te hebben, maar de film weet ook op z'n tijd donders goed de juiste gevoelige snaartjes te raken. Heb vooral vreselijk veel gelachen; 'Joshy' is een ontiegelijk droog en bij vlagen een vlijmscherp geschreven hilarisch stukje film. Drank, drugs, sex, dom praat, hilariteit en de juiste emotionele impact. Prachtig geheel.

avatar van Pazmaster
Een komisch drama dat niet echt van de grond komt. Aan de cast heeft het niet gelegen want die doet het prima, het verhaal rondom Joshy is niet al te interessant en wordt dan ook niet al te veel belicht. Het draait meer om het "vrijgezellenweekend" maar ook daar wordt niet genoeg mee gedaan. Het einde vond ik ook niet helemaal geslaagd, het was nogal tam, maar dat is de hele film eigenlijk wel zo. Een nipte voldoende.

Redelijke film waarin een groep vrienden een weekend samen doorbrengt om een verlies van één van hen te verwerken. Niet echt een verhaal en qua toon is het ook wat onevenwichtig. Toch kijkt het wel gemakkelijk weg, want er gebeurd genoeg en de dynamiek tussen de vrienden wordt goed neergezet.

avatar van Marvinleeaday
Zal wel aan mij leggen maar ik vond het een oersaaie film zonder enige humor.

avatar van Baboesjka
Geen film waarbij ik het gevoel heb dat ik de hoofdprijs heb gewonnen, omdat het zo'n geweldige ervaring was, maar wel één die er wat mij betreft prima mee door kan. Naturel acteerwerk, leuke personen en fijn uitgewerkt. Niet langdradig. Het keek vlot weg. Zonder twijfel een voldoende. 3,5*