Ik Ben Joep Meloen (1981)

2,25

Nederland

geregisseerd door Guus Verstraete
met André van Duin, Corry van Gorp en Frans van Dusschoten

Joep Meloen is een pianostemmer/componist die niet zo'n succes heeft met de verkoop van zijn werk. Wanneer zijn geliefde hem vertelt dat zij van plan is met een ander te gaan trouwen, ziet hij het helemaal niet meer zitten. Op het moment dat hij van een brug wil springen, ontmoet hij Dorien. Dorien heeft net als Joep, geen succes in het leven.

89 BERICHTEN 3 MENINGEN
Volgens mij heb ik hem hier ergens liggen. Zal eens zoeken.

avatar van jumpstylemovie
Ik heb hem ook wel eens gezien, maar ik snap helemaal niks van dat 200 pixles breed gedoe. Hoe doe je dat?

avatar van tommykonijn
jimcarrey gek schreef:
niet echt een seriuze film of zo het is niet echt een film maar ja het is wel supergarppig niet zoals the mask (1994) ace ventura maar dat zijn echte films dit niet echt maaar wel leuk

Het is wel een echte komediefilm. Misschien niet zo bekend als de Jim Carrey - films die je noemde, maar toch..

In '81 wel, hoor.

Trouwens, dit plaatje is misschien niet technisch helemaal in orde: http://www.filmtotaal.nl/images/covers/8k9xsoxu8v.jpg maar de fot die hier nu is, komt niet eens uit Joep Meloen. Wat vinden we?

Wouter schreef:

Beter ga je niet vinden. Komt wel door de APK heen neem ik aan.

Is die still hier niet uit een van de eindscènes?

Of deze een beetje poetsen?
kappeuter schreef:
Wel gevonden, maar helaas met logo er op dus niet bruikbaar:

Ik ben Joep Meloen Movie Poster
- motionpictureart.com

kappeuter (moderator)
Plaatje komt wel degelijk uit de film! Bekijk het fragment

De gelinkte posters zijn helaas niet bruikbaar, voldoen niet aan de kwaliteitseisen en dat logo en de kreukels krijg je niet uit de laatste poster. Helaas.

avatar van jumpstylemovie
Blijft belachelijk dat voor een aardig bekende film als Joep Meloen geen goede Poster kan worden gevonden.

Inderdaad vreemd. Moet door het stukje film te herzien plots aan 'Spion van Oranje' denken.

avatar van mipha
respect voor van duin!

Lacoste
Ik had deze film een jaar of 7 geleden eens gezien en was wel weer benieuwd hoe hij was!

Het is vooral een flauwe film met een flinterdun verhaaltje die eigenlijk nergens over gaat. Heel af en toe kwam er een glimlach, maar dat kwam vooral omdat van duin zo'n verschrikkelijke droogkloot (postief bedoeld) is.

Maar een paar keer lachen is echt niet genoeg voor een voldoende, verhaal was slecht en acteerprestaties ook niet echt heel super.

Daarom 1,5***

avatar van nigelgouweleeuw
Ik heb me dood gelachen bij deze film
André van Duin doet het zoals gewoonlijk weer helemaal geweldig!
Dat André ook steeds zo in de camera kijkt alsof hij naar de kijkers kijkt

briljante film!

avatar van simonbrugge101
ik vind hem echt prachtig die film, vooral als andré er inspeelt

avatar van Phantasm
Vermakelijke komedie met soms wat flauwe grappen, maar hij blijft leuk.

Geweldige film om nog eens terug te zien! Wie zijn trouwens die andere artiesten die meedoen in het Congresgebouw op het laatst? Een band heet Fantastique, maar wie is die andere, met die zanger en 2 zangeressen?

avatar van van duijn
Niet zo geweldig geacteerd. Leuke grappen aardig verhaal maar daar blijft het bij... *2.0

avatar van erik1677
Vroeger 1 van mn favorieten, zou hem nog wel een keer terug willen zien

avatar van wess16
Van Duin kan heel grappig zijn, maar ook heel irritant niet-leuk. Vond deze vroeger geweldig, maar toen ik laatste een stukje zag, vond ik het niet zo veel meer aan, helaas.

avatar van erik1677
Vannacht weer gezien, na heel wat jaartjes niet gezien te hebben.
En ik blijf volledig nog achter mn 3 sterren.
Niet meer maar zekers ook niet minder.
Soms natuurlijk wel flauw, maar ook vaak zwaar vermakelijk.

We mogen niet vergeten dat Andre vroeger een enorm goede komiek was, maar dat pulp zenders als rtl 4 dat helemaal weg gecommercialliseerd hebben. Van Duin heeft absoluut acteertalent, maar de regie wil dat gedurende de hele film min of meer wegpoetsen. Hij blijft voor mij de beste ooit. 5,0

Een film om je helemaal een breuk te lachen. André van Duin vind ik echt in topvorm hier. Hij heeft ook hier en daar helemaal de juiste tegenspelers. De allerbeste vind ik dan niet eens Corrie van Gorp (al is zij natuurlijk voor Van Dun een vaste waarde) maar ik vind de scenes waarin Joep Meloen op de hielen wordt gezeten door mevrouw Van der Ploeg, zijn Vlaamse hospita die verliefd op hem is helemaal het einde. De paniek die Van Duin kan spelen... en dan die dame erachteraan "Fly me to Meloen" zingt ze op een bepaald moment. De grote inzakker van de film vind ik dat songfestival, jammer van de op zich leuke Marijke Merckens, jammer van de flutartiesten. Gelukkig wordt het daarna weer leuk met de auto-achtervolging. Hoewel die wel zwaar gesponsord is.

avatar van Zinema
En dan nu eindelijk de poster.

avatar van Beertje45
Een mager verhaaltje, maar André, Corrie en Frans doen hun uiterste best om er toch nog het beste van te maken. Ben altijd een fan geweest van het olijke trio.

Nederlanders durven amper meer iets gewoon leuk te vinden merk ik. En als ze het al durven toegeven, komt er geheid iets achteraan van "fout he?" Waarom? Waarom mag je iets niet gewoon leuk vinden, al komt het uit Nederland, al is het flauw of oubollig, of al vindt niemand anders het leuk???? Moet je altijd maar de smaak van de massa volgen? Leuk is leuk, klaar. En dat is een heel persoonlijk iets. Maar persoonlijk vinden we eng geloof ik, we zijn liever met een groep. Ik heb me ziek gelachen bij deze film!

Dick2008
Nooit gezien deze film, zover ik me herinner. Nederlands bekendste komiek en dan in een film,
leek me eigenlijk ook niets. Het is toch heel wat anders dan die sketches en allerlei typetjes, en dat is dan ook gebleken.

Het gaat, maar erg veel gelachen heb ik toch niet. Van Duijn wauwelt wat af. En dat is misschien het grootste minpunt, korte films, sketches, het is niet hetzelfde als een speelfilm. (Dit geldt voor veel komieken wel.) Er wordt teveel gesteund op zijn kunnen. Alleen aan het eind als hij Joep Meloen zingt heb ik weer erg de Van Duijn voor me, zoals ik hem ken. De film zit vol reclame en met verwijzingen naar oudere films met komieken. Want dat kijken in de camera doet Oliver Hardy ook heel vaak. Het verhaal zelf is verre van slecht, alleen er wordt niet veel mee gedaan en er zijn veel grappen die nauwelijks werken. Corry van Gorp en vooral Frans van Dusschoten zijn eigenlijk veel leuker. Maar ik had soms het idee dat André als aangever werkt, i.p.v. dat het andersom moet. De bijrollen zijn vaak best aardig met bijvoorbeeld een grappige rol van André van den Heuvel, en zijn "kop houwen, of ik sla hem eraf".
Een aantal gedeelten zijn wel leuk, zoals in het ziekenhuis, in het café en met die kakatoe. Het eerste gedeelte is nogal zwak, daarna zodra Van Gorp en Van Dusschoten in de film komen, wordt het beter, maar blijft helaas toch niet tot het einde toe even leuk. Jammer, redelijk,... maar het had toch veel leuker kunnen zijn. 3.0

avatar van Elchapo
De enige film ter wereld die ik zo'n 150 keer gezien heb,ik kan hem van het begin tot eind nasynchroniseren als het moet.....voor mij een klassieker,zag hem als 11 jarig jochie nog in de bios in 1981,5 stars....