Rue des Prairies (1959)

Alternatieve titel: Rue de Paris

Italië / Frankrijk

geregisseerd door Denys de La Patellière
met Jean Gabin, Marie-José Nat en Claude Brasseur

Henri Neveux (Jean Gabin) is hoofd van het gezin. Maar terwijl Henri tijdens de Eerste Wereldoorlog krijgsgevangene was, had zijn vrouw Odette Neveux (Marie-José Nat) de bijna onmogelijke taak om in haar eentje drie jonge kinderen op te voeden. Maar nu is Henri terug.

Hij bestond en bestaat echt: de rue des prairies...en wel in het 20e arrondissement van P;arijs, toen er binnen de ring nog volksbuurten bestonden lang geleden. Nu niet meer weggelegd voor Jan de arbeijer, of in dit geval Jean of zelfs Henri.
Zoals gekend werd deze film zoals zovelen fel aangevallen door truFFAUT c.s. als paradigma van foute cinema papa, een petit bourgeois film die kwetsend zou zijn voor arbeijers want POV neerbuigend. Die aanval was niet toevallig, want de film kwam vlak na les 400 coups uit en heeft een vergelijkbare thematiek: de naoorlogse generatiestrijd- zij het dat de jongeren hier iets ouder zijn dan Antoine D.- en de klassenstrijd van het Parijse proletariaat toen dat nog net bestond. Een cinema papa antwoord op die film, schematischer en formeler dus. Nu zou ik niet beweren dat deze film beter is dan de Truffaut klassieker , wel vertelt deze film me waarschijnlijk meer over dat proletariaat dan een godART rant of de latere petit bourgeois films van Truffaut zelf, typetjes en schemaatjes of niet en met een middelmatige vakman als DLP op het stoeltje, niet wat je noemt een auteur.
Een meesterwerk is het verre van, wel een schaars voorbeeld van een cinema papa poging tot sociaal- realisme uit die tijd, hoe voorspelbaar en simpel ook. An de cast ligt het zeker niet : Gabin draaft nog maar eens op als eerlijke werkmens die teruggekomen uit een POW kamp in zijn uppie mag zorgen voor zoon Brasseur die coureur wil worden in zijn eerste belangrijke rol , zijn dochter Nat die modiste is, model wordt en met ouwe viezeriken het bed deelt, en tenslotte de bastaard Dumas . Deze bad boy wordt het lijdend voorwerp van een wat te lang uitgerekt courtroom drama op het eind. Verder nog meer gekende namen als Seigner, Frankeur en zelfs- heb ik me laten vertellen want ik herkende hem niet- de schoolmeester uit les 400.
Deze film naar een romannetje van ene Lefebvre werd tot scenario bewerkt door cinema papa coryfee Audiard zodat de dialogen goed zijn, score van een andere gekende te weten van Parys.
Is voor Belgische Gabin fans te zien dankzij de Franse DVD.