Oorlogsrust (2006)

Nederland

geregisseerd door Doesjka van Hoogdalem
met Cas Enklaar, Bart Klever en Jacques Commandeur .

Het verhaal gaat over een bejaardentehuis waar vijf overlevenden uit verschillende oorlogen hun twisten uitvechten. De overlevenden zijn een vrouw die in een Pools nazikamp heeft gezeten, een vrouw uit voormalig Nederlands-Indië, een oud-NSB'er, een oud-communist en een Bosnische oorlogsarts.

FisherKing
Geschreven door Theodor Holman.

Klinkt interessant! Bioscoopfilm?
Doesjka van Hoogdalem was regie-assistent van Theo van Gogh.

Niks aan deze film gaat over niks echt saai ben er bij in slaap gevallen

MFEO
Waarom draait deze film haast nergens?

avatar van Webby
Omdat het de regie-assistent was van Theo... uhum, Jacq Goderie, pathè...

neo (crew)
Sjonge, gaat dat gedoe nog steeds door!

avatar van Koekebakker
Ik zag vorige week een paar beelden in De Wereld Draait Door en dat zag er belabberd uit...

avatar van Stephan
Webby schreef:
Omdat het de regie-assistent was van Theo... uhum, Jacq Goderie, pathè...

Ach... Pathé doet wel eens vaker vreemd...

Een van de allerslechtste Nederlandse films van de afgelopen jaren. Theodor Holman is een prutser en de film is ook nog eens matig geregisseerd. 0.5 voor de moeite.

Waar gezien Terpentine? Wil deze ook graag zien nl.

Hij draaide tot voor kort nog in Hilversum, maar ik zie dat ie ook daar niet meer draait. Wordt wachten op de (eventuele) dvd denk ik...

avatar van BlueJudaskiss
Terpentine schreef:

Hoe zie je dat een film matig geregisseerd is?

Die komt snel op tv!

avatar van raymon
Het is niet wat je kunt noemen een echt bioscoop film, meer een tv film.
Ik vond het nog geen eens zo slechte film. Grappige personages, soms leuke situaties ( rolstoelen race in vodelpark), de film deed me aan mijn eigen 82 jarige oma denken daarom vond ik het ook leuk om te zien. Het is allemaal wat overdreven maar echt slecht kan ik deze film niet noemen, geen publieksfilm dat is zeker!

3,5***

avatar van Timmy757
Tjah, niet echt een goeie film, er zitten wel wat grappige stukjes in maar het verhaal is nogal warrig en het einde is raar, 2,5*.

Hebben ze hier voor de tv-uitzending nou echt twintig minuten uitgeknipt?

starbright boy (moderator)
Stuitend slechte film waarin letterlijk elk personage een dwaze nikszeggende karikatuur is, met het oorlogsverleden als niet meer dan soort gimmick. Met een belachelijk scenario dat nergens heengaat en nergens op slaat. Ontzettend flauwe dialogen ook. Het thema had een veel betere film verdiend.

1.0*, voor de acteurs ofzo.

Quido schreef:
Hebben ze hier voor de tv-uitzending nou echt twintig minuten uitgeknipt?

Volgens cinema.nl duurt de film maar een kleine 75 minuten. Heb het maar veranderd.

Vond het scenario ook niet al te sterk. Te serieus, al weet Holman wel altijd een aantal interessante dialogen uit de hoed te toveren en is zijn cynisme aanstekelijk. Had wel iets luchtiger gemogen allemaal. Op de momenten dat dit gebeurde, heb ik dan ook regelmatig gelachen. Heb me al met al niet verveeld, en dat is met name te danken aan de acteurs, fotografie en de muziek.

starbright boy (moderator)
Niet helemaal mee eens. Juist van het voorspelbaar-Holman-cynisme werd ik doodmoe. De film had of een stuk serieuzer of echt radicaal komisch moeten zijn, dit was van tweeën niks en dat maakte de film als geheel ook nauwelijks geloofwaardig. Ik heb meerdere malen op het punt gestaan ermee te kappen, gelukkig was de film kort.

Een vrij lachwekkende film, al zou je dat niet zeggen.
Goed geacteerd door de oudjes.
Ik vind dat er naast drama ook wel comedy mag staan, ik heb om sommige stukjes echt moeten lachen.

robertus65
Heerlijk, die oudjes die een privé oorlogje met elkaar uitvechten.
Ik kan de humor er wel van inzien, had alleen verwacht dat het slot echt uit de hand liep, maar het liep met een sisser af. Dat was jammer natuurlijk.

avatar van narva77
narva77 (crew)
1* voor die Marokkaanse verpleegster (die trouwens niet eens genoemd wordt op IMDB), het enige personage dat nog enigszins sympathie opwekt. Voorderest vond ik iedereen vooral irritant, met name de oude oorlogsveteranen. Vol met vooroordelen over elkaar, totaal geen nuance, zo koppig als de pest. Belachelijk slechte en tenenkrommende dialogen.

narva77 schreef:

Klinkt als precies wat je van Holman zou verwachten.

starbright boy (moderator)
Dat is het dan ook, maar dan nog twee keer erger eigenlijk.

avatar van narva77
narva77 (crew)
Nou, meestal kan ik films van Theo van Gogh met een scenario/screenplay van Theodor Holman wel waarderen. Maar dit screenplay vond ik echt zwaar belabberd. De dialogen vond ik écht heel slecht. Die kan een kind van vijf nog verzinnen.
Voorderest zie mijn bovenstaande bericht.

Genoeg woorden aan vuil gemaakt!

robertus65
Deze film is ook te koop via:

oorlogsrust