Paid (1930)

Alternatieve titel: Within the Law

1 stem

geregisseerd door Sam Wood
met Joan Crawford, Robert Armstrong en Marie Prevost

Mary Turner moet voor drie jaar naar de gevangenis voor een misdaad, die ze niet begaan heeft. Nadat ze uit de gevangenis is ontslagen, beraamt Mary samen met vriendinnen een plan, waarbij oude mannen kunnen worden vervolgd wegens schending van hun belofte: het ‘hart balsem’ afpersingsplan. Na het uitzetten van verschillende manieren om terug te keren bij de mannen die in eerste instantie interesse in haar hebben, lijkt Mary milder te worden en tot rust te komen.

avatar van Dutchfan
Norma Shearer zou de hoofdrol spelen in"paid",maar raakte zwanger en dus ging de hoofdrol naar Joan Crawford.

Crawford-haar close-ups zijn geweldig en vooral in het 2e deel van de film is ze uiterst glamourous-speelt Mary,een arbeidster die ten onrechte wordt veroordeeld tot 3 jaar gevangenisstraf.

In de gevangenis leert Mary hoe het rechtssysteem werkt en nadat ze haar straf heeft uitgezeten besluit ze wraak te nemen op de man,die ervoor heeft gezorgd dat ze onschuldig vast zat.

Met behulp van Aggie (een geweldige rol van Marie Prevost) die ze in de gevangenis heeft leren kennen wordt ze lid van een bende oplichters en kleine criminelen,die ze met behulp van haar kennis van het rechtsysteem uit de gevangenis weet te houden.

Het lukt haar wraak te nemen op haar oude vijand,maar de situatie loopt verkeerd af,als haar vrienden zich ermee gaan bemoeien.

Alhoewel het gegeven van film boeiend is,is er -naar mijn mening- toch te weinig met het gegeven gedaan en blijft de film hangen in een vrij langdradig verhaal over een mislukte overval.

De film is echt antiek.

Alhoewel Crawford de absolute ster is,steelt Marie Prevost regelmatig de film met haar grappige opmerkingen en haar geweldige acteren.

Het is triest dat deze geweldige comedienne het best bekend is om haar bizarre dood,zeven jaar later,dan om haar schitterende komedie-rollen.