Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

I Lunghi Capelli della Morte (1964)

Alternatieve titels: The Long Hair of Death | Het Lange Haar van de Dood

Italië
Horror

geregisseerd door Antonio Margheriti
met Barbara Steele, George Ardisson en Halina Zalewska

Een vrouw wordt ten onrechte beschuldigd van hekserij en moord. Haar oudste dochter confronteert haar landheer om haar onschuld te bewijzen, maar vindt ook haar dood. Jaren later trouwt de zoon van de heer, tegen haar wil, met de jongste dochter van de vermeende heks. Dan verschijnt een mysterieuze vrouw waar de man van in de ban raakt.

avatar van ToNe
Sfeervol gefilmd, maar Bava deed het vier jaar eerder met Black Sunday toch iets beter. Barbara Steele blijft een merkwaardige verschijning en ook hier is zij het middelpunt van wanhoop en paranoïa.

De film leunt vooral op hetgene wat je niet ziet en rekt dat jammer genoeg net te lang door.
Het middenstuk zou niet misstaan in andere genrefilms, laten we zeggen, een Hitchcock suspensefilm.

Er is een sterke scene waarin de jongste dochter van de heks, inmiddels een vrouw, gebonden is aan het huwelijk met de nare zoon van de landheer.
Deze liefdeloze verbintenis werkt zij echter in haar voordeel uit, door hem te houden aan de 'huwelijkse' voorwaarden. Treffend hoe de bal gekaatst kan worden.

avatar van Mac Hammer Fan
Sfeervol gefilmd en slechts een 2?
Dan ben je wel erg streng in je kwotering.
Een gotisch horrorverhaal, gesitueerd in de zestiende eeuw, dat in zwart-wit is in beeld gebracht en menig griezelhart zal doen bloeden. Een vrouw die onschuldig tot de brandstapel wel veroordeeld wegens hekserij neemt achteraf wraak.
Een heerlijke nostalgische spookvertelling waar ik echt van genoten heb en één van de beste werken van Anthony M. Dawson aka Anthonio Margheriti met Barbara Steele in een glansrol. In onze contreien, meer dan veertig jaar geleden uitgebracht met de alternatieve Nederlandse titel "De Bloedige Heks".

avatar van brucecampbell
Deze ziet er wel leuk uit! Ik heb hem meteen besteld bij Amazon.
Ben benieuwd!

avatar van Vascago
Heerlijk sfeervolle horror. Barbera Steele schittert in dit mooie verhaal en niet alleen zij. Het acteerwerk is behoorlijk sterk. De soundtrack is ook dik en orde en het ziet er allemaal mooi uit in zwart/wit.

avatar van Mac Hammer Fan
Poster geplaatst. Het is wachten op een degelijke blu-ray release. Dat zou een welkome upgrade zijn van mijn Amerikaanse DVD waar het geluid niet synchroon is. Iets voor Arrow?

avatar van Richard_Voorhees
Een stukje beter dan Castle of Blood als je het mij vraagt.
Dit is een sfeervol gotisch horrorverhaal die iets minder oubollig overkomt dan de eerder genoemde prent.
Wederom weet Barbara Steele een sterke rol neer te zetten, maar de overige castleden doen het ook niet slecht.
Verder is deze film voorzien van een effectieve en sfeervolle soundtrack van Carlo Rustichelli.
Een blu-ray release zou deze film van mij ook wel mogen hebben, want de kwaliteit waarin ik hem nu zag was een beetje erbarmelijk...

Echt niet goed.

Sowieso lijkt de film al een goede 20 jaar ouder dan z'n eigenlijke bouwjaar. Dit had makkelijk uit de jaren '40 kunnen komen zonder dat ik er al te veel van opgekeken had. Maar deze film heeft met ergere problemen te kampen dan enkel de wat oubollige look.

Het verhaaltje stelt zeer weinig voor, laat ook niet zo heel veel ruimte voor wat je kan verstaan onder horror. Een skeletje hier en een brandstapel daar en dat is het zo'n beetje. Psychologisch probeert men er wat meer van te maken, maar daar botst men op hilarisch slecht acteerwerk, waardoor daar ook helemaal niks van aankomt.

Een melige soundtrack slaat het laatste beetje sfeer dood. Zelfs de toch wel aangename setting kan amper nog wat toevoegen aan deze film. Het is dan ook een aardig brak vehikel geworden waarbij de luidruchtige acteurs en ditto soundtrack je proberen wakker te houden.

avatar van Brix
Mac Hammer Fan schreef:

Is er inmiddels een betere release (met synchroon geluid) beschikbaar? (Italiaanse versie met Engelse subs misschien? )

Brix schreef:

Ja hoor, de RARO Blu-ray usa heeft een synchrone Italiaanse soundtrack en Engelse ondertitels en een mooie beeldkwaliteit. (Hij is wel regio A).
The Long Hair of Death (I Lunghi Capelli Della Morte) Subtitled on WOW HD NL - wowhd.nl
Ik vermoed dat de Europese RARO ook de twee soundtracks heeft maar ik weet niet van de ondertitels.
Mijn hart breekt als ik zie hoe Onderhond deze parel de grond in boort. ?

avatar van Brix
Mac Hammer Fan

Dank voor de info
Gaat me weer geld kosten voel ik, haha.
Mijn smaak komt heel vaak overeen met die van jou, dus verwacht ik dat de film mij goed zal bevallen.