Au Bonheur des Dames (1930)

Frankrijk
Drama / Romantiek

geregisseerd door Julien Duvivier
met Dita Parlo, Pierre de Guingand en Germaine Rouer

Denise Baudu, een jong weesmeisje, trekt naar Parijs in de hoop er aan de slag te kunnen in de winkel van haar oom. Maar de grote glamoureuze winkel 'Au Bonheur des Dames' aan de andere kant van de straat verplettert alle concurrentie in de buurt. Denise besluit dan ook te gaan werken in 'Au Bonheur des Dames'.

Komende donderdag (29 mrt) om 15:00 gratis in het LAK-theater in Leiden te zien met live muziek erbij.
Hier meer info.

De film was erg leuk. Mooie muziek ook erbij.

Ik bleek het verhaal al te kennen, het is namelijk een verfilming van het gelijknamige boek van Emile Zola uit 1883 (in het Nederlands vertaald als 'In het paradijs voor de vrouw'). Een sterk verhaal over kapitalisme en massaconsumptie. Lezen allemaal!

De scenes in het warenhuis zijn gefilmd in Lafayette in Parijs. Prachtige hal met grote trappen. Je ziet er al de kooplust en graaicultuur a la de Dwaze Dagen in de Bijenkorf anno nu. Hoe meer het warenhuis in de film groeit, hoe broeieriger de sfeer.

En dan de psychologische oorlogsvoering met de laatste particuliere winkel die nog probeert de overleven. Indrukwekkende beelden van de sloop van alle panden eromheen om het warenhuis maar uit te kunnen breiden.
Natuurlijk ook nog de nodige liefdesverwikkelingen. En dan toch nog een onverwacht einde.

Een beetje jammer wel van Dita Parlo die Denise speelt, is dat haar ogen ofwel onschuldig ofwel alleronschuldigst staan en haar mond constant halfopen is. Of we allemaal even verliefd willen worden.

Walkure
Duvivier's Au Bonheur des Dames is een cinematografisch lust voor het oog, een snelle rit vol prachtige filmische stijlmiddelen. Veel subtiele en soms ook spectaculaire tracking shots, fijne/ subtiele close-ups , trucage, slowmotion ( Riefenstahl zal vast inspiratie uit deze film hebben gehaald voor Olympia) en beeldcollages. De stijlmiddelen passen binnen het verhaal en versterken het acteren en de bij horende emoties goed, maar soms maakt Duvivier het ook weer iets te wild.
Au Bonheur des Dames, hanteert onderwerpen die heden ten dagen nog veel terug te vinden zijn in de media, als machtsmonopolie, reklame en massaconsumptie en daarmee werpt de film ook een voorspellende blik naar de toekomst. liefdesverwikkelingen zorgen voor de (hectische) sociale toets in de film. Dita Parlo, de wees, is wellicht 'to much' met haar grote ogen blik. Neemt niet weg dat ze er eigenlijk toch ook weer erg mooi door is..

Mijn eerste kennismaking met een Franse film uit het “stomme” tijdperk is mij goed bevallen. Het is de verfilming van Emile Zola’s kritische boek over de kleine man, die kopje onder gaat door de modernisering van zijn omgeving uit naam van de vooruitgang. Regisseur Duvivier en protagoniste Dita Parlo slagen er in een boeiend verhaal over het voetlicht te brengen. Maar een halve * aftrek voor het paradoxale einde, dat naar mijn gevoel voor geen meter klopt met de rest van de film. Zonde.