The Nazis: A Warning from History (1997)

Verenigd Koninkrijk
Documentaire / Oorlog
350 minuten (miniserie, 6 delen)

geregisseerd door Laurence Rees en Tilman Remme
met de stem van Samuel West

In The Nazis, A Warning From History worden allerlei mythen rond de opkomst en ondergang van het Derde Rijk onder de loep genomen. De serie laat zien hoe de Nazi's aan de macht kwamen, hoe ze regeerden, hoe ze de door hen bezette gebieden behandelden en vooral: hoe een beschaafde natie kon komen tot zulke onvoorstelbare misdaden tegen de menselijkheid. Deze documentairereeks kwam tot stand na drie jaar nauwgezette research en interviews met ooggetuigen. Velen van hen konden pas na de val van de Berlijnse Muur eindelijk hun verhaal vertellen. De makers van de serie kregen toegang tot nooit eerder gepubliceerde bronnen en recentelijk ontdekt film- en documentatiemateriaal uit de archieven van het voormalige Oostblok. Zo wordt het ernstigste wereldconflict aller tijden vanuit een uniek nieuw perspectief belicht.

avatar van Blood Duster
Ik heb al vele docus over WWII gezien en in mijn bezit, maar deze spant echt de kroon. De opzet en uitvoering van deze 3-DVD uitvoering is geweldig, en kijkt ook nog eens "lekker" weg.

avatar van OliverDogg
Ik heb hem besteld bij de standaard boekhandel, schijnt precies heel goed te zijn.

Bart Simpson
Dit is inderdaad een goede documentaire reeks

avatar van marko09
ik heb hem ook besteld en ik heb er geen spijt van

avatar van ewalk
Goede documentaire die enkele zaken rondom WWII beter belicht.

avatar van the new guy
Het meest complete verhaal van alle vergelijkbare documentaires.

avatar van mayhemblik
De beste documentaire over wo 2 die ik tot nu toe heb gezien.

avatar van mayhemblik
mayhemblik schreef:
De beste documentaire over wo 2 die ik tot nu toe heb gezien.

oja, de nazis verliezen

avatar van SnakeDoc
Zeer goede documentaire die een perfect beeld geeft van de opkomst en ondergang van Hitler's 'Third Reich'.

Nog ergens te koop?

avatar van SnakeDoc
Quido schreef:
Nog ergens te koop?

Gekocht op Bol.com, wordt door een extern bedrijf geleverd (+/- 3 dagen levertijd).

avatar van Ajax&Litmanen1
Erg boeiende miniserie die allerlei thema's rondom de Nazi's en hun Derde Rijk behandelt. Zelf heb ik altijd een grote interesse in deze periode gehad. Het blijft ongelofelijk, maar ook fascinerend hoe een land zoiets de wereld aan heeft kunnen doen. De serie toont een hoop zeer boeiende beelden en heeft ook een hoop verduidelijkingen, zoals een uitleg hoe het in kamp Treblinka ging bij aankomst van een trein met nieuwe slachtoffers. De informatie die je krijgt is uitgebreid en divers, zoals hoort bij een verhaal van dit formaat. Een absolute aanrader voor mensen die achtergronden rondom deze bizarre periode in de geschiedenis zoeken.

Ben er toevallig ook mee bezig. Nog 2 delen.
Idd sterk. Mooi ook dat er nog allemaal betrokkenen uit die tijd (ook nazi's) aan het woord komen.
Dat is toch iets wat in komende producties niet meer zal gebeuren.

Prachtige docu die zich richt op 'the rise and fall' van de Nazis. Nieuwe inzichten komen aan bod en ongelooflijk om de mensen te zien die dit hebben meegemaakt en hoe ze in het leven staan.

avatar van John Milton
Herzien voor ik vermoed de derde keer. Blijft goed.

avatar van Peter Pan
Deze docu gaat echt heel diep op alles in en is enorm compleet! In 6 delen een verhaal van de opkomst tot de val.

Ongelooflijk dat er nog zoveel filmmateriaal, foto's en documentatie bewaard is gebleven uit die tijd, waardoor alles levensecht in beeld is gebracht.

Ook komen er veel ooggetuigen aan het woord, waaronder oud Nazi's. Ondanks dat zij een straf hebben gehad en hebben meegeholpen om deze geschiedenis vast te leggen, is het toch ongemakkelijk om ze te horen praten over die tijd, aangezien sommige nog steeds geen spijt betuigen en gefascineerd zijn over die tijd en over bepaalde personen.

Enorm interessante documentaire, waarbij ik de titel niet meteen kon plaatsen, maar die afsluit met woorden in de juiste context.

"A warning from historie"

-Het was mogelijk dat dit gebeurde
-Het blijft mogelijk dat het opnieuw gebeurt

Geeft veel tot nadenken!

10 / 5*