Les Bons Débarras (1980)

Canada

geregisseerd door Francis Mankiewicz
met Charlotte Laurier, Marie Tifo en Germain Houde

Manon (Charlotte Laurier) is een nogal betweterig meisje, ze zegt altijd wat ze denkt en maakt van haar hart geen moordkuil. Ze woont samen met haar moeder en diens broer, die flinke problemen kent, voortdurend drinkt, en dan zijn daden niet meer kan overzien.

Het eerste halfuur van de film is effenaf boeiend met de kennismaking van de toch wel erg ongewone hoofdpersonages.
Daarna gaat de film wat vervlakken om daarna de kijker weer crescendo mee te slepen in een pak gebeurtenissen maar vooral emoties.
De liefde van het meisje voor haar moeder, de oppervlakkigheid en de ondoordachte houding van de volwassenen waar ze dagelijks mee te doen heeft alsook de harde kritiek die ze heeft op die wereld, vormen het hoofdthema van deze film.
Verbluffend vooral is de act van een natuurtalent als Charlotte Laurier en al worden haar soms woorden in de mond gelegd die voor dergelijke jeugdige leeftijd onmogelijk lijken, toch is het een lust om dit personage bezig te zien.
Zij is het, hoe dan ook, die de film draagt.
Bezienswaardige film, van 1980 reeds...
NB : Het Canadees Frans dat er in gesproken wordt gelijkt op Waals dialect en de film is momenteel te zien op de TV- zender Sundance Channel.

avatar van mayhemblik
Beklemmende film die naar mijn mening zo'n 15 min.te lang duurde.
Verder gewoon een goeie film.