Le Ragazze di San Frediano (1955)

Alternatieve titel: The Girls of San Frediano

Italië

geregisseerd door Valerio Zurlini
met Antonio Cifariello, Rossana Podestà en Corinne Calvet

De jonge "Bob" heeft veel succes bij het andere geslacht. Meisjes vallen als een blok voor deze lokale rokkenjager met zijn fluwelen ogen en gladde praatjes. Met vleierijen, zoete woordjes en soms regelrechte leugens weet hij de meisjes in te palmen. Ongebonden fladdert Bob door het leven en houdt iedereen aan het lijntje met zijn mooie verhalen. Hoewel zijn lege leventje hem bijzonder goed bevalt, willen zijn vriendinnetjes zo langzamerhand wel eens duidelijkheid en wordt er openlijk gesproken over een verloving. Hierdoor wordt het Bob al snel te heet onder de voeten.

avatar van beavis
quote

"Zurlini's first film is already his first superlative-worthy masterpiece, a fantastically perceptive neo-realist comedy beautifully shot by the legendary Gianni di Venanzo in superpoetic, perfectly contrasted, deep-focus, state of the art mid-'50s black and white"

soms moet ik denk ik maar stoppen met het verder verdiepen in film/periodes, want de verlanglijst blijft altijd maar groeien... denk niet dat ik deze aan de lijst ga toevoegen omdat ik eigenlijk juist heel erg zin heb om de jaren 50 úit te gaan, maar zal er zeker toch ooit op gaan komen!