Faja Lobbi (1960)

Alternatieve titels: Symphony of the Tropics | Fiery Love

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Herman van der Horst

Brede rivieren stromen door de oerwouden van Suriname, meestal vredig, maar soms ook woest slaande tegen de rotsen. Indianen jagen op vis, terwijl Maronen bewijzen dat ze meesters zijn in het besturen van hun smalle bootjes. De Surinamers zijn gevoelige musici wanneer ze hun fluit bespelen, die de vorm heeft van bamboe. De jungle is een levendige zee van groen en er zijn bloemen van elke kleur die je je voor kunt stellen. Dit is het binnenland van Suriname. Het grootste deel van de bevolking woont aan de kust, waar ook de hoofdstad Paramaribo is gesitueerd, een stad die levendig is, en veel verschillende bevolkingsgroepen bevat, met hun eigen kleding en taal.

FisherKing
Wint in 1960 de Gouden Beer van Berlijn. !!

Dit krijgt in internationale filmencyclopedieën en dergelijke altijd de allerhoogste waarderingen. Vreemd dat zelfs op imdb niemand er iets over zegt of er op gestemd heeft.

avatar van VanRippestein
na vanavond is de film toch weer 1 stem rijker!

Nu ook verkrijgbaar op DVD, in de Herman van der Horst collectie (zijn complete oeuvre voor slechts 19,95 (adviesprijs)).

avatar van Brix
Dank voor de tip!

Te lang geleden gezien (in de bioscoop) om er nu op te stemmen.
Na aanschaf van de DVD natuurlijk wél.

15E op neude zolang het NFF duurt

avatar van VanRippestein
!!!SEMI SPOILERS!!!! Het is een sfeerfim, dus echt een plot kan ik niet weggeven, wel de lijn van de film qua beelden....

zo, gister gezien op het NFF. Wat een pracht van een film zeg! De film doet eigenlijk niet meer dan een sfeerimpressie geven van Suriname. We varen mee met (in de woorden van Van der Horst) Indianen en Bosnegers. We zien hun rituelen, voornamelijk het bereiden van maaltijden, spelende kinderen en dans. Daarna komen we terecht in de grote stad Paramaribo. We kijken naar alle verschillende groepen mensen, de markt, liederen

Van der Horst benadert alles met grote liefde en passie. De film is ongeloofelijk speels in zijn benadering. Van der Horst, 1 van de 2 grote mannen van de Nederlandse Documentaireschool (met Haanstra) brengt deze docu naar een compleet ander niveau door de geluids- en beeldmontage tot op de bodem te bewerken. Geluiden lopen door in onder andere beelden, waardoor de hele docu een ritmisch geheel wordt. De montage is enigszins Eisensteins: Veel close-ups, contrasten, en insinuerende beelden achter elkaar. In tegenstelling tot eisenstein maakt Van der Horst alleen geen punt. Hij laat de beelden voor zichzelf spreken zonder veel commentaar te leveren (letterlijk en figuurlijk, de docu bevat geen voiceover). Suriname komt er goed vanaf. Na de film heb ik toch een behoorlijk tijd met een big smile op mijn gezicht rondgelopen van al dat gespeel en de fijne muziek. Die muziek is trouwens Errug aanwezig. Dus het kan ook maar zo dat iemand anders zich kapot irriteert aan het gebrek aan auditieve rust. Ondanks de montage snel is heeft de docu toch een rustige uitstraling. Van der Horst neem uitgebreid de tijd om alle rituelen en aanzichten in beeld te brengen.

Concluderend kan ik zeggen dat ik erg blij ben dat ik zo voorbarig die dvd-box heb gekocht. Alleen Faja Lobbi was het geld al waard... Op naar de rest van zijn complete werk!

avatar van Darbie
Documentaire die voor mij in 2 delen uiteenvalt.

1e deel over verschillende in het Surinaamse oerwoud levende stammen in de geest van naakt met kraaltjes,hutten bouwen van bamboe en palmbladeren, vissen, zingen, fluitspelen, kanovaren en trommelen.[ anno nu in de westerse wereld om jaloers op te worden.]

2e deel speelt zich af in Parimaribo en lijkt opeens een gewoon "Polygoon-achtig- journaal" voor in de bioscoop voordat de Hoofdfilm begint. [ jammer.]