Alraune (1952)

West-Duitsland
Sciencefiction / Horror

geregisseerd door Arthur Maria Rabenalt
met Hildegard Knef, Erich von Stroheim en Karlheinz Böhm

De wetenschapper Jakob ten Brinken weet het onmogelijke te bewerkstelligen door een kunstmatige levensvorm te creëren in de vorm van een vrouw gebaseerd op de legende van de Mandrake. Het onvermijdelijke gaat zich echter naar verloop van tijd voordoen als hij verliefd wordt op zijn creatie, een wezen zonder ziel.

avatar van pascal83
Dit plot komt mij wel heel bekend voor

is ook een remake.

Hildegard Knef is Hildegard Neff

avatar van Querelle
Film lijkt door de focus op de intrige meer een Film Noir dan een horrorfilm. Dat is niet slecht natuurlijk, maar tempo en spanning zijn vaak te laag. Er is ergens in het begin een mooie magisch-realistische scene, waarin Knef een liedje zingt, maar dat niveau wordt helaas ook niet volgehouden. Ook is de presentatie en het karakter van het personage Alraune niet erg consequent, ondanks het goede spel van Knef.
De jonge Böhm die toen blijkbaar al zeer getalenteerd was, speelt echter iedereen van het doek af.
En von Stroheim viel eigenlijk een beetje tegen vergeleken met de rest van de cast. Hij had ook moeite zijn verworven Amerikaanse accent onder de duim te houden.