Fok Jou! (2006)

Nederland
125 minuten (miniserie, 5 delen)

geregisseerd door Hanro Smitsman
met Rosita Wolkers, Sanguita Akkrum en Titia Hoogendoorn

De dramaserie 'Fok jou!' vertelt in vijf afleveringen het waargebeurde verhaal van een 14-jarig meisje dat via een reeks van gebeurtenissen met loverboys en straatvrienden via jeugdzorg in de jeugdgevangenis terechtkomt. Alleen maar omdat er te weinig opvang is voor lastige pubers die over de schreef gaan. Tussen vier muren geplaatst, wordt ze geconfronteerd met diezelfde loverboys en jeugdcriminelen.

avatar van BlueJudaskiss
Ik was trouwens vorige week nog te zien Op het einde, zonder hoofd, op m'n skeelers even door het beeld heen. Met wilde armbewegingen om mijn evenwicht te bewaren: ik had jaren niet meer geskeelerd!

BlueJudaskiss schreef:
Ik was trouwens vorige week nog te zien Op het einde, zonder hoofd, op m'n skeelers even door het beeld heen. !

Bij het eindshot zeg maar dat ze die Galid ziet...?

avatar van BlueJudaskiss
Daar heb ik ook in meegedaan, maar op het einde van de vorige aflevering zat Eva met Anne op een bankje te praten.

Ah, Leuk joh!

avatar van BlueJudaskiss
Ja, jammer dat je 2 dagen vroeg je nest uit moet om welgeteld één keertje echt goed in beeld te zijn.

Trouwens: ik kan me voorstellen dat mensen hier een beetje gek van me worden met mijn gezeik over een simpel k*tfigurantenrolletje: zoveel bijzonders is het niet. Voor mij is het dat wel, maar dat heeft een aantal persoonlijke redenen.

Ik heb nog nooit een echte rol gehad en ik ben jaloers op degenen die dat wel hebben gehad maar het vooral ook kunnen (ik zal het nooit kunnen: ik ben houterig en ik heb een afschuweljike stem). Oke, jaloers klinkt een beetje stom. Laat ik het er maar op houden dat ik een enorm respect voor (kind) acteurs heb.

BlueJudaskiss schreef:

Ach, als je er zelf maar in gelooft.

ik ben houterig en ik heb een afschuweljike stem)..

Lekkere zelfdunk heb jij...

Je moet het eens horen

avatar van Knisper
Tegen de meeste berichten in die ik hier heb gelezen, vind ik het een echt sterke serie. Ik heb er bewondering voor dat er eindelijk echt is een goede doorsnee is gemaakt van de probleemjeugd, in tegenstelling tot de meeste van de vergelijkbare projecten. Natuurlijk erger ik me ook aan dergelijk taalgebruik en aan het gedrag van kinderen die hier wordt laten zien, maar dat is de realiteit en dat kan je deze serie moeilijk kwalijk.

Het acteerwerk is niet altijd even goed, maar dat gaf juist een prettige sfeer. Het past er juist bij. En dan heb ik het niet over Rosita Wolkers, die met gemak een Melody Klaver er uit acteert.

Goede productie! 4*

ik werk in een jeugdinrichting, en moet zeggen dat die straattaal absoluut veel gebruikt wordt. en je kan je eraan ergeren, maar het is wel de waarheid dat het op dit moment zo is in nederland. die jongens en meiden die in een inrichting of gevangenis wonen komen leven nu eenmaal op een andere manier dan wij 'normaal' noemen.
ik vond het een heel goede en realistische serie, alleen jammer dat het een beetje kort is. mocht van mij wel wat langer duren!!!

super vette serie..

zo krijg je een beetje te zien hoe het in het echie gaat

had indd wel langer mogen duren haha

ik vond het ook een hele sterke serie.
en als je op de 1e en 2e pagina kijkt, lees ik dat mensen het hebben over te veel breezer taal. Dit is straattaal. Zo praten veel mensen de laatste tijd. Het was helemaal niet overdreven, ze hadden het nog meer kunnen doen. Ik vond het echt een goede serie die goed laat zien wat de realiteit is.
*4,5

avatar van darkjaap
het was inderdaad een erg sterke serie maar hij kwam niet erg goed bij me over. die straattaal en het grove taalgebruik werd op een gegeven moment een beetje eentonig en je had zoiets van wanneer gebeurt er iets nieuws..
het einde was inderdaad wel sterk inverband met de dood van dat andere meisje...
* * *

avatar van niethie
Dergelijke miniserie die op een redelijk realistische wijze omspringt met zijn thema. Acteerwerk was niet altijd even sterk en het moralistische einde gaf het geheel geen- goede nasmaak maar over het algemeen vond ik het gewoon een prima filmpje.

3 sterren

by_the_way schreef:

Ah, Leuk joh!
Inderdaad! Had dit bericht al gelezen voor ik de film ging zien dus ik heb het nog even in mijn achterhoofd gehouden. Als het goed is heb ik je langs zien komen, je was echter welgeteld een seconde of twee in beeld (als ik me niet vergis dan he)

Korter.

avatar van niethie
Ach je kunt in ieder geval zeggen dat je het gedaan hebt.

avatar van Donkerwoud
Bij dit soort producties proef ik altijd een wijzend vingertje van maatschappelijk verantwoord moeten zijn omdat het de publieke omroep betreft. De boodschap naar jeugdzorg en de verwording tot straatcrimineeltjes ligt er namelijk wel erg dik bovenop. Iets hoeft niet drakerig verantwoord te zijn om een statement te maken. Maar dat terzijde schuivend, heb ik erg kunnen genieten van deze authentiek aandoende blik op jongeren van nu. Sterk geacteerd door het mooie nichtje van Jan Wolkers. Mooie, grauwe shots. Authentieke dialogen, zoals je ze inderdaad op straat ook hoort.

avatar van BlueJudaskiss
Vandaag een hartverscheurend verhaal gelezen in het NRC Handelsblad, waaruit blijkt dat deze serie helaas nog steeds erg actueel is.

avatar van Onweersvlieg
best lauwe film
ik zag hem net op een site
ik vind het goed dat ze loverboys enz
actueel maken ,
maar als je straattaal
gebruik hoef je nog niet een prostituee
of een Jeweetwel te zijn
okee dat wou ik ff zgn challas xx