• 10.580 nieuwsartikelen

Genre: Drama / Biografie

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Jean van de Velde

Met onder meer: Daniël Boissevain, Marcel Hensema en Karina Smulders

IMDb beoordeling: 6,5 (431)

Gesproken taal: Engels en Nederlands

Releasedatum: 9 november 2006

• Viaplay Bekijk via Viaplay

Plot Wild Romance

Wild Romance beslaat de eerste vijf jaar van Broods carrière als rock-'n-roll-junkie. Als de jonge Koos van Dijk op zoek is naar een podiumact voor zijn pas geopende café, ontmoet hij Herman Brood. Samen dromen ze ervan om Amerika te veroveren en daar hun geluk te beproeven.

avatar van Simon Smith

Simon Smith (crew films)

Is deze film ooit al op TV geweest? Volgens mij heb ik hem nog nooit langs zien komen. Toch vreemd, de meeste Nederlandse films zijn mede-gefinancierd door een omroep.

avatar van sabsabsab

sabsabsab

Nogal overdreven geacteerd, en het had zijn kwaliteit ook niet echt mee, maar toch heb ik zeer van deze film genoten, natuurlijk door de heerlijke nummers van Herman brood, maar ook omdat het een beetje in mijn eigen omgeving afspeelt.

avatar van Simon Smith

Simon Smith (crew films)

Opvallend dat deze film nog nooit op tv is geweest, terwijl er toch omroepen aan hebben meebetaald (Veronica, RTL).

avatar van fappie

fappie

• 2005 stemmen

Mooie film hoor. Veel beter dan verwacht. Acteerprestaties zijn sterk en de sfeer wordt goed neergezet. Ik vind ook het scenario goed geschreven. Ik vind juist dat er wel een interessante periode van Hermans leven getoond wordt.

avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

Wild Romance gaat over Herman Brood als een iconische junk die zich laaft aan de verdovingsmiddelen, de groupies en de onbreekbare vriendschap met Koos van Dijk. Marcel Hensema is aardig op dreef als de Groningse droogkloot, die zich ongemakkelijk een weg probeert te vinden in de decadente ontsporingen van zijn muzikale vrind. Daniël Boissevain lijkt niet op de aimabele knuffeljunk, maar hij weet de vibe te pakken van een clichématige zelfvernietigende rock 'n roll ster. Visueel is het een chaotisch zooitje van scheve camerashots en felle kleurenfiltertjes. Enerverend ogende leegte. Een goede biopic laat een historische icoon net iets van een andere kant zien. Een middelmatige of slechte biografische film bevestigt alleen reeds bestaande clichés. Daar zit 'm hier het grootste manco van dit voorspelbare eerbetoon: Herman Brood blijft een karikaturaal Koefnoentypetje zonder psychologische gelaagdheid.

avatar van frolunda

frolunda

Amusante film met een goede Daniël Boissevain als Herman Brood.In het begin was het wel even wennen omdat het uiterlijk niet echt overeen komt maar naarmate de film vorderde beviel ie me steeds beter.

Wild romance kwam wat chaotisch over,iets wat natuurlijk wel bij het onderwerp past,door de hectische camera bewegingen en het filter gebruik maar had zeker zijn momenten.

Voldoende tot goed.

avatar van Elchapo

Elchapo

• 1925 stemmen

Een hele goede bossevain,bravo....4 stars.

avatar van stratmans

stratmans

Goeie film over geweldige Herman Brood met vanzelfsprekend geweldige muziek

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Nooit veel gehad met Brood als muzikant, en wat de kunst betreft heb ik ook zoiets van waar ligt de grens tussen het geknoei van een gek en echte kunst? Met het zogenaamde rock en roll bestaan van drank, drugs en vrouwen heb ik ook al niet zoveel en met die rotkop van Brood in gedachten, geef toe een knappertje is het niet, heb ik ook zo mijn twijfels bij de schare vrouwen die aan zijn voeten lag, wordt je nu beter van dit promiscuous gedoe? Desalniettemin ben ik wel geïnteresseerd in het karakter dat eventueel naar voren komt in een dergelijke film als dit, daarom toch maar eens aangeslingerd.

Treffend zijn de eerste momenten met de wetenschap hoe het circus eindigde om terug te gaan naar een soort van begin in '74, tenminste als ik het mij goed herinner, over Vitesse en Cuby and the Blizzards evenwel geen woord. Een naam schijnt hij toch al te hebben getuige zijn eerste optreden waarna er daarna snel doorgeschakeld wordt met de manager en de eerste samenstelling van The Wild Romance. En het moet gezegd dat de roes van optredens, drugs en drank aardig getroffen wordt na verloop zelfs met flinke gevolgen en er soort tweespalt ontstaat tussen constant onder invloed zijn en de rock en roll wereld willen veroveren.

Hoewel de film om Boissevain draait vind ik persoonlijk Hensema erg sterk, in dit geval als manager Koos. Wat Boissevain betrof had ik zo mijn voordelen omdat hij niet echt op Brood lijkt, toch flikt hij op een gegeven moment bepaalde dingen goed zoals de gebaartjes, de manier van praten en het loopje. Sterk uiteraard de muziek van Brood zelf, is het aardig nog een stukje te zien van mede gestoorde Nina Hagen, en valt de sfeer niet heel zwaar, is deze soms zelf komisch, terwijl het beeld van een junk als Brood en alle toestanden om hem heen best wel ernstig zijn.

Brood, eigenlijk vergelijkbaar met Kurt Cobain, onbegrepen of gestoord? Levend in een eigen wereld of geniaal? Gevolgd door meelopers of echt gewaardeerd? Laten we toch vooral stellen dat de man een last voor zichzelf geweest is. En ondanks het redelijk amusante beeld, en het feit dat de film niet heel erg de diepte ingaat, is er genoeg om een beter beeld van het figuur Brood te krijgen. Dromer, zwever, onzeker, opzoek naar bevestiging, beïnvloedbaar en ontzettend wispelturig om maar eens wat te noemen. Een Brood kenner ben ik toch zeker niet dus hoe goed het nu werkelijk is moeten de kenners maar beoordelen. Toch vond ik de film best vermakelijk.

scorsese

Aardige film over Herman Brood die met zijn Wild Romance muzikaal weet door te breken. Deze biopic over Herman Brood concentreert zich op het begin van zijn muzikale carriere en de relatie met zijn manager (die hier nagenoeg een tweede hoofdrol speelt). Vrij luchtig gebracht allemaal. Uiteraard vol sex, drugs en rock 'n roll. Daniël Boissevain en Marcel Hensema zetten het dik aan, maar dat mag hier wel.