Age of Consent (1969)

Australië
Drama / Komedie

geregisseerd door Michael Powell
met James Mason, Helen Mirren en Jack MacGowran

Een gekweld kunstenaar knijpt er tussenuit naar de stilte van het Australische Great Barrier Reef, waar hij wordt geïnspireerd door een aantrekkelijke jongedame die hij weet over te halen om naakt voor hem te poseren.

avatar van Legan
Helen Mirren, hoewel ze eigenlijk te oud is voor haar rol, is eigenlijk het enige wat deze film wat 'opleukt' ( ) met enkele blootscènes. Nooit geweten trouwens dat ze van die rare heupen heeft. Maar verder is het allemaal maar een goedkope ongeïnspireerde B-film. Een dun verhaal, oninteressante personages, slappe humor, etc...

avatar van Mochizuki Rokuro
Michael Powell (jawel, van het illustere duo) maakte (alweer) een film over oudere kunstenaar (in zijn nadagen) en een jongere (onbereikbare) muze: Hellen Mirren. Deze is pas begin 20 in de film en ziet er zo en zo uit (anders dan Elizabeth met kromme beentjes, zeg maar). De oudere kunstenaar is James Mason die als een Humbert Humbert II opleeft bij het zien van een jonge (naakte) blondine.

De film is in de scènes met Mason en Mirren prima te verteren. Eind jaren 60 was er qua 'hippie'-erotiek natuurlijk genoeg te tonen. En het werkt wonderwel. Mirren zwemt wat af tussen het koraal en de doopvontschelpen en Mason lijkt werkelijk geïnspireerd. Maar er is meer (vooral minder): het eerste kwartier is een verschrikking - een oubollige bejaarden komedie. MacGowran is gedurende de hele film nogal onuitstaanbaar en helaas komt hij helaas op een gegeven moment ook op het eiland opduiken. Alle zijlijnen en bijfiguren zijn vermoeiend dus is het uiteindelijk een beetje een 50/50 verhouding tussen de kunstenaarsidylle en zijn bejaarde-betuttlende omgeving.

O ja, mooie muziek van Peter Sculthorpe die sterk herinnert aan bepaalde vioolwerken van David Cross (King Crimson).

Legan schreef:
Nooit geweten trouwens dat ze van die rare heupen heeft.
Is me niks aan opgevallen eigenlijk. Tamelijk vrouwelijk, bredere heupen - misschien nu niet het schoonheidsideaal, maar niks 'raars' aan volgens mij.

Driello
De gemiddelde waardering voor deze film is 3,08, waar de twee reacties met stemmen beide een 2,5 scoren. Ik ben heel benieuwd wat de argumentatie van de hogere scores zijn. Ik kan namelijk niet zien wat voor deze film meer dan 2 rechtvaardigd. Een vreselijk slecht en abominabel geacteerd eerste deel, een redelijk stuk tijdens en na aankomst van de kunstenaar op het eiland en dan wordt het alngzaam aan wer karikaturaal, met die oude, vervelend geacteerde tante en dat super slecht geacteerde type wat op het eiland opduikt. Heb niet veel films gezien waar zoveel inzit en zo weinig uit wordt gehaald. Een paar echte acteurs en een beter script, vooral waar het de dialogen aangaat, had wonderen kunnen doen.
Zowiezo ontgaat me de strekking van het verhaal. Resteerd dan de fraaie omgeving en de immer sensuele Helen Mirren. Verder is dit voor mij niets.

Driello
oh....ben er al in geslaagd het gemiddelde omlaag te brengen naar een 2,85..........

Een bitter en vreemd onsamenhangend romantisch drama over een gekweld kunstenaar, op zoek naar de stilte om weer controle te krijgen over zijn eigen lot. De regisseur probeerde gebruik te maken van de seksuele revolutie in de jaren zestig, maar het verhaal was, ondanks de erotische scènes, zwak en conventioneel. Het schitterende paradijselijke Australische eiland werd prachtig in beeld gebracht.