Man in the Attic (1953)

Horror / Mystery

geregisseerd door Hugo Fregonese
met Jack Palance, Constance Smith en Byron Palmer

Londen, 1888. Op de nacht van de derde Jack the Ripper moord, huurt dokter Slade, een patholoog, de zolderverdieping af bij de Harleys om zijn onderzoeken voort te zetten. Mevrouw Harley vindt Slade een verdacht type, haar nicht Lily daarentegen vindt de man interessant en bijzonder aantrekkelijk. Is Lily in gevaar of ziet mevrouw Harley spoken???

avatar van Mac Hammer Fan
De derde adaptatie van "The Lodger", een roman van Marie Belloc Lowndes. Hitchcock verfilmde het verhaal al in 1926, en er is een versie uit 1944, van John Brahm (met Laird Cregar als de sinistere protagonist) die het meest bekendheid verwierf. De nieuwe Fox DVD print regio 1 is een stuk beter dan de vorige VCI-release. De toen 34-jarige Jack Palance weet duidelijk zijn stempel te drukken als de mysterieuze dokter Slade die een zolderverdieping huurt en de prent is sfeervol, wat voor mij tot een genietbare ouderwetse griezelfilm resulteerde.

avatar van Shaky
Geen al te beste film helaas, ondanks de prima rol van Palance.
Ik heb me met name gestoord aan de moderne muziek die de showgirls zongen; het moet 1888 voorstellen... niet 1953.... dat leken de makers even vergeten te zijn tijdens de (te vele) zangscènes. Het verhaal zelf is verder flinterdun en daardoor worden simpele zaken te lang gerekt. Nu gebeurde dat wel vaker in films uit de 50's, maar meestal wel wat interessanter dan in deze film.
Wat mij betreft geen aanrader.