ad
  • 8.141.706 stemmen

Les Rois Maudits (2005)

Drama / Historisch | 480 minuten (miniserie, 5 delen)

Genre: Drama / Historisch

Speelduur: 480 minuten (miniserie, 5 delen)

Alternatieve titel: A Cursed Monarchy

Oorsprong: Frankrijk / Italië

Geregisseerd door: Josée Dayan

Met onder meer: Jeanne Moreau

IMDb beoordeling: 6,1 (501)

Over Les Rois Maudits

Aan het begin van de veertiende eeuw is de schatkist van Frankrijk leeg. Filips IV besluit om de Orde van de Tempeliers onder valse voorwendselen te laten opsluiten, waardoor al hun schatten en kostbaarheden staatsbezit worden. Onder hevige martelingen bekent hun grootmeester Jacques de Molay (Gérard Depardieu) de misdaden waarvan hij zonder bewijs wordt beschuldigd. Hij wordt veroordeeld tot de brandstapel. Met zijn laatste adem vervloekt hij paus Clemens V, Nogaret (de adviseur van de koning) en de koning en hun dertien volgende generaties. De jaren daarna worden de rampzaligste die Frankrijk gekend heeft. Een halve eeuw van politieke intrige, moord, verraad, oorlog, hongersnood en strijd om de troon, die uiteindelijk tot de Honderdjarige Oorlog leidt.

Mahaut d'Artois

Le cardinal Deuze

Marie de Hongrie

Clémence de Hongrie

Le Capitaine Bersumee

Maître Evrard

Capitaine des gardes

catweasel

Ik ben erg benieuwd naar deze film, ik heb hem jammer genoeg nog niet met ondertiteling gevonden.

De andere films van dezelfde regisseur vond ik erg mooi.

Vooral Le Comte de Monte Cristo is een echt meesterwerk.

catweasel

Ik zag de Franse versie bij de Free record shop in Brussel liggen.

avatar van spurs

spurs

Wanneer komt deze in Nederland op DVD met Ned. ondertiteling?

spurs schreef:

Wanneer komt deze in Nederland op DVD met Ned. ondertiteling?

Geen idee, ben zelf ook al een tijdje op zoek. Vind trouwens het werk van deze regisseur erg goed. Vooral Le Comte de Monte Cristo, Les Miserables en Balzac. Ben druk op zoek naar haar andere films,waarbij Les Liaisons Dangereuses, Milady en deze film me erg interreseren.

avatar van ags50

ags50

Zowat 8 uur genieten van een prachtige verfilming van de in oorsprong zeven delen tellende romanserie "Les rois maudits", waarvan ik het eerste deel over Filips IV in 1971 had gelezen.

In vijf delen (op 3 DVD's) wordt de geschiedenis verteld van de Franse koningen vanaf 1307 tot 1342. Op vrijdag 13 (tja, vandaar) oktober 1307 werden alle leden van de Orde van de Tempeliers in Frankrijk op hetzelfde moment gearresteerd; in 1312 werd de orde door paus Clemens V opgeheven en op 18 maart 1314 (bijna zeven jaar na zijn arrestatie, dus!) werd de grootmeester Jacques de Molay in Parijs verbrand. De geschiedenis eindigt met de dood van Robert van Artois op 16 augustus 1342, kort na het uitbreken van de oorlog tussen Engeland en Frankrijk over de opvolging in Frankrijk die van 1337 tot 1453 heeft geduurd (vandaar: Honderdjarige Oorlog).

Vaak zien we prachtige wolkenluchten, maar voor mijn gevoel gaan die toch te heftig tekeer om waar te zijn (bewerkt met de computer?). De kleding past in het tijdsbeeld. Toch lijkt het mij ongeloofwaardig dat bijv. Robert van Artois al die 35 jaar in dezelfde kleren rondloopt, om over het paars van Mahaut van Bourgondië maar te zwijgen. Ze zijn daardoor wel gemakkelijk te herkennen.

Wie middeleeuwse kastelen (paleizen bestonden hier nog niet) kent weet hoe de stenen muren zijn opgebouwd. Zeker niet zoals we het kasteel in Parijs zien (megalitisch zoals de Inca-muren in Peru). Bovendien waande ik me mij het zien van de vele trappen even in Hogwart (van Harry Potter). De kubistisch-moderne achtergrond en hoge zalen (ondenkbaar, bovendien niet warm te krijgen in de winter) als achtergrond doen afbreuk aan de authenticiteit. Ook viel mij op dat het in Frankrijk toen kennelijk heel vaak en lang winter was/bleef: er zijn meer buitenscenes met sneeuw dan met zon te zien.

Het verhaal gaat met sprongetjes vooruit, versterkt door het zwart worden van het beeld. Er wordt nauwelijks een nieuwe tijd door middel van een tekst aangekondigd.

Hoewel ik niet aan het historisch inzicht van Maurice Druon (de schrijver van het epos) wil twijfelen, zie ik in de miniserie toch een aantal onjuistheden.

1) Tweemaal wordt heel duidelijk de indruk gewekt dat Edward II van Engeland en Isabella van Frankrijk slechts één kind hebben, de latere Edward III: aan het begin wanneer zij haar nood klaagt over haar echtgenoot die haar voor andere mannen links laat liggen en tegen het einde wanneer Robert van Artois aan Edward III de zwangerschap van diens moeder vertelt. Toch werden uit dat huwelijk (gesloten in 1308) 4 kinderen geboren Edward (1312), John (1316), Eleanor (1318) en Joan (1321). Zo onwelwellend was Edward II dan toch ook weer niet (eerder biseksueel dan homoseksueel).

2) Karel van Valois spreekt op zijn doodsbed de wens uit dat Robert van Artois gaat trouwen met zijn jongste dochter Jeanne. Karel sterft op 15 december 1325, terwijl Robert al in 1318 met Jeanne (die ook niet de jongste dochter is) is getrouwd.

3) Ten slotte, Edward III was pas 15 jaar toen hij zijn vader als koning opvolgde (hij lijkt al tegen de 20), trouwde het volgende jaar met Philippa van Henegouwen en was op zijn 18e al vader. In dat jaar ontdeed hij zich ook van Mortimer. Zijn uitspraak over zijn leeftijd van 22 jaar klopt dan ook niet.

avatar van Baggerman

Baggerman

ags50 schreef:

Inderdaad, het lijkt meer een verfilmd toneelstuk i.p.v. een film (of miniserie)! Bovendien kan ik me niet voorstellen dat alles en iedereen er toen zo proper uitzagen. Wat dat betreft doen ze het in Perfume beter....(wel een andere tijd natuurlijk!).

De DVD bij de bieb geleend en ik ben nu halverwege. Ondanks bovenstaand is het toch leuk kijken. Er is een blik prima acteurs en actrices opengetrokken en de politieke intriges boeien me wel.

Maar een defintief oordeel volgt na het bekijken van de andere helft!

avatar van Baggerman

Baggerman

De politieke intriges zijn blijven boeien en ik heb mijn waardering met een half puntje opgeschroefd.

Wel een beetje debiel vond ik het karakter van Jeanne Moreau, Mahaut! Ze doet al die moeite om koningen en babies te vergiftigen; waarom vergiftigt ze gewoon die Robert van Artois niet meteen????

Maar ja, waarom makkelijk doen als het moeilijk kan!!!

avatar van ardbeg41

ardbeg41

Heb deze verfilming met spanning uitgekeken. Had er al een eerdere versie van maar deze is mooier gedaan. Begrijp het verhaal wel en kan het historisch heel goed plaatsen.

Vind het alleen erg jammer dat bij zovele franse films men niet heeft gedacht aan degene die geen frans spreekt. (Maargoed, men heeft wat dat betreft helaas een wat nauwe visie in Frankrijk.)

Ondertussen ben ik wel in de winkel een versie tegen gekomen met ondertiteling en ik heb een duitstalige gesynchroniseerde versie gezien. Als deze wat goedkoper worden zal ik hem zeker nog gaan bekijken in één van deze versies, want ik heb helaas het gevoel dat ik veel van het verhaal heb gemist.

Laat niet af dat het een supergoed verhaal is.