Vleugels (2005)

België
Komedie / Romantiek

geregisseerd door Julie De Clercq
met Michel van Dousselaere, Joke Devynck en Vic de Wachter

Drie mannen uit de volkstuinen worden verliefd op een vrouw, die als nieuwkomer in deze wereld de gewone gang van zaken overhoop haalt. De mannen gaan op zoek naar het geheim van de vrouw, waardoor ze de wereld met andere ogen gaan bekijken.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Mijn hemel, wat een slechte titel.

Hahaha, de film lijkt me opzich wel het kijken waard...
Iemand een idee of deze film eens uitgezonden word, of eventueel te koop is?

starbright boy schreef:
Mijn hemel, wat een slechte titel.

Inderdaad zeg!

Soeperman87 schreef:
Hahaha, de film lijkt me opzich wel het kijken waard...
Iemand een idee of deze film eens uitgezonden word, of eventueel te koop is?

Hoort bij een reeks tv-films (net als Verlengd weekend) die binnenkort op vtm zal worden uitgezonden...

kappeuter (moderator)
Ik heb een mailtje van de regisseur ontvangen; de titel is (gelukkig) niet Vle(u)gels, maar gewoon Vleugels.

avatar van Turkeyloverz
Blijft een slechte titel, waarop zal dat slaan eigenlijk...

avatar van JoeCabot
Wat is er nu slecht aan die titel. "De zaak Alzheimer" klink 1000 x debieler!

JoeCabot schreef:

Welke films nog meer?

avatar van JoeCabot
Ben wel een beetje laat, maar hier een link naar de lijst: http://www.vtm.be/faitsdivers/index_faits_divers_films.htm

avatar van Pieter Montana
Weer een Vlaamse boerenfilm

Vleugels slaat op de vergelijking met duiven...Deze film is inderdaad wat bij de haren getrokken, symboliek is wat te makkelijk. De clou van de film is te vergelijken met ( er kwam een varkentje met een lange snuit en het verhaaltje is uit ). Acteurs geraken niet verder dan typecasting ( oude vieze man, jonge matcho, sentimentele opa, jonge deerne...) Toch blijf ik erbij dat ' faits divers ' een fantastisch initatief is, de heropleving van de vlaamse klassieker. Deze film is de mindere uit de reeks. Waar ik wel over verontwaardigd ben is het shockeffect dat de vlaamse film teweegbrengen.
Dennis van Rita --> Pedofiie
Vidange Perdue --> oude man vrijt met jonger meisje
Vleugels --> Oudere man kust jonger meisje
Hel van Tanger -->Homofilie
Zal waarschijnljk wel de Vlaamse cinema typeren

Davidski schreef:
Vleugels slaat op de vergelijking met duiven...

Over welke vergelijking heb je het nu?

Wouter schreef:

Over welke vergelijking heb je het nu?

Wat ik denk : vleugels heb je nodig om te kunnen vliegen, de vleugel van de duif wordt hersteld, waardoor hij ook weerthuisraakt; de vleugel van de vrouw is onherstelbaar --> ze sterft

degelijke vlaamse film is aangenaam om te volgen

avatar van Friac
Alhoewel ik de fait divers-reeks op zich een interessant initiatief vind dat ik ten zeerste aanmoedig (ik kijk overigens uit naar 'Linkeroever' die later op het jaar verschijnt) moet ik meteen zeggen dat de films uit de reeks niet echt spek voor mijn bek zijn.

Zo ook deze Vleugels, wat uiteindelijk niet meer is dan één grote opeenstapeling van cliché's. Er valt naar te kijken, maar je mist niets wanneer je het niet doet: een doordeweeks filmpje dat naar mijn aanvoelen een persoonlijke stempel mist.
Overigens vond ik Joke Devynck niet echt geweldig acteren, vooral haar overdreven AN stoorde soms.

avatar van NielsP
Ik vond de film best meevallen.

In het begin vond ik het allemaal wat saaitjes, maar op het eind werd het verhaal mooi toegligt en afgewerkt. Ook de acteerprestaties van Joke vond ik in deze film erg sterk.

Een leuke film, maar meer valt er niet echt over te zeggen.

Mooie film, met een zeer verrassend, doch wat trieste plot.
Goede cast met een zeer sterke acteerprestatie van Joke Devynck, tegenwoordig toch een van betere Belgische actrices.
Leuke scenes zitten er ook in, vooral het samenspel tussen Michel van Dousselaere en Vic de Wachter zijn soms hilarisch, en juist daraom is het einde des te triest.
Kan deze film ten zeerste aanbevelen, het is geen topproduktie maar de sterke cast maakt alles goed.

avatar van Near_Dark
Het openingsshot is prachtig: Een gezette man op middelbare leeftijd rijdt in de vroege ochtend met zijn bromfiets door een zonovergoten zomers landschap, op een dijk langs een riviertje omringd door weilanden en bossen, typisch Vlaams.

Dit deed het beste vermoeden, maar niets is minder waar...

Alhoewel het in't begin nog best leuk is om zien hoe die oudere mannen hun best doen om in de gunst te komen van deze mooie jonge vrouw vond ik het al snel flauw en onnozel worden.
Ik wordt zelf al een jaartje ouder en kan me niet voorstellen dat ik me zo zou aanstellen om in de gunst te komen van zo'n jong, fris ding. Meer dan een vriendschapsband hoef je dan niet meer te verwachten, anders maak je jezelf hopeloos belachelijk, zoals de mannen in deze film.

Bon, na 50 minuten ben ik beginnen doorspoelen mét beeld maar het werd niet meer beter, gelukkig is't een vrij korte film, 81 minuten om precies te zijn.
Op de acteerprestaties valt niets aan te merken, iedereen speelt zijn rol overtuigend.
Dat het toch nog een slechte film is geworden is helemaal te danken aan het onnozele scenario en slappe regie.

4/10.
Dit is het soort film dat onze Belgische cinema een slechte naam geeft, alsof hier niets anders zou gemaakt worden dan zulke knullige "boerenfilms"

Aangezien het een debuutfilm is was dit een dubbeltje op zijn kant, de slechte kant is bovengekomen,
hopelijk is haar volgende film stukken beter dan dit niemendalletje...

avatar van Halcyon
Slecht gemaakte film. Op audiovisueel vlak valt er geen bal te beleven en ook het verhaal hangt als los zand aan elkaar. Men probeert het allemaal een diepzinnige lading te geven, maar die pogingen zijn niet minder dan lachwekkend. Het acteerwerk van de drie mannen is behoorlijk, maar dat van Joke Devynck is om bij te huilen. Geen uithangbord voor de Vlaamse cinema, zoveel is zeker.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Met Vleugels (de titel alleen al) wil men een feelgood film weergeven met de nodige symboliek. Maar op enkele gezellige herkenbare scènes na, is dit nogal emotieloos geworden. Neem de helft van de film af en je krijgt een leuke tv-aflevering van één of andere serie. Het is dan wel een lowbudget film, maar dan nog had dit beter gekund. Een nipte voldoende.

avatar van aburex
Gisteren gezien op VTM en vond hem best wel aardig, alhoewel het eerder een drama is dan een romantische komedie. Goed spel van de hoofdrolspelers.

avatar van nadrin
Heerlijk , grappig ontroerend. Het mag ook wel eens simpel goed zijn. Allemaal eenvoudig en loswbudget maar als kijker was dit genieten.