ad

Alternatieve titel: A Summer Day

Oorsprong: Frankrijk

Geregisseerd door: Franck Guérin

Met onder meer: Catherine Mouchet, Baptiste Bertin en Théo Frilet

IMDb beoordeling: 6,4 (283)

Oorspronkelijke taal: Frans

Oorspronkelijke titel: Un jour d'été

Releasedatum: 6 juni 2006

Over Un Jour d'Été

Een provinciestadje in de zomerse Vendée. Bij een doodgewone voetbalwedstrijd gebeurt een bijzonder ongeluk. Een jongen raakt dodelijk gewond doordat hij bedolven raakt onder het doel, dat waarschijnlijk niet volgens de voorschriften verankerd was. Hoe het ongeluk kon gebeuren is onbegrijpelijk voor de nabestaanden van het slachtoffer.

imageimageimage

avatar van Bas17

Bas17

Sterke film met hypnotiserende sfeer. Jammer dat de shots soms wat te kort waren naar mijn smaak. De amateur acteurs deden het goed. Ook de muziek was aardig, ondanks dat er om bepaalde redenen onbedoelde golven in het geluid zaten.

Maar heerlijke film die jammer genoeg niet lang genoeg doorgaat met hypnotiserende shots. Maar ook leuke onbevestigde vermoedens creert. Helaas is het drama aspect soms ook wat minder, maar dat kan de pret niet drukken.

avatar van shady161

shady161

uhm..is er ondertiteling?

Blijkbaar niet. Dan hoort ie eigenlijk niet in het tv-overzicht.

avatar van Mug

Mug

Deze is wel degelijk ondertiteld.... Ze hebben hem alleen niet opgenomen in dat overzichtje vreemd genoeg. (tenminste, aldus m'n digitale tv gids)

Ok duimen dan.

• 20891 berichten

Wel dus.

avatar van wendyvortex

wendyvortex

Film die speelt in dagen met forse zomertemperaturen (net als momenteel hier in NL).

Drama dat gaat van intense Twin Peaks-achtige sferen tot aan wat meer standaard TV-drama (12 steden 13 ongelukken).

Intensiteit verschilt dus ook per scene.

Ietwat onevenwichtig maar zeker de moeite waard voor degenen die wat hebben met Franse cinema.

gauke

Een film, vol subjectieve uitleg, die geen afdoende antwoorden geeft op gestelde vragen. Door gevoelens van wroeging en schuld komt de productie zwaar over. Sommigen verklaren dat de verlangende blikken en het rouwproces homoseksuele gevoelens moeten verbeelden of verwarring over seksualiteit, maar het komt zelfs niet tot het begin van een (mogelijke) relatie. Daarnaast vond ik dat ook karakterontwikkeling aan de oppervlakte bleef. Al bij al was het veelvuldig in beeld gebrachte Franse landschap voor mij interessanter dan het verhaal. De cast speelt zonder meer goed.

avatar van gerper

gerper

Een sfeervolle tekening van een Franse plattelands gemeenschap, waarbij een jongeman door een stom ongeval bij het voetbal om het leven komt. Vanaf dat punt gaat de regisseur jammer genoeg wat mij betreft zwalken met zijn verhaal. Ik mis rond het rouwproces oprecht verdriet, de schok als één van hen omkomt. Het is en blijft zweverig. Wat hij wil zeggen komt er absoluut niet uit. Wel zijn de landschapsbeelden van het Franse platteland prachtig. De zomerhitte zindert van het beeld af. De acteerprestaties zijn goed, maar door de regisseur is er weinig ontwikkeling in de personages mogelijk. Jammer.