Maîtresse (1975)

Frankrijk
Drama / Romantiek

geregisseerd door Barbet Schroeder
met Gérard Depardieu, André Rouyer en Bulle Ogier

Een berooide provinciaal verkoopt huis aan huis kunstboeken en verkent daarbij ook de mogelijkheden tot inbraak. Zo wordt hij geconfronteerd met het dubbelleven van een aantrekkelijke flatbewoonster die een etage lager meesteres is van masochistische clientèle. Nieuwsgierigheid en een zekere fascinatie doen hem aan haar 'mises-en-scène' deelnemen en hij leert de strikte scheiding van beide levens accepteren van de vrouw van wie hij gaat houden, maar ze blijkt nog een (geheim) leven te hebben.

kappeuter (moderator)
Het begint wel leuk en veelbelovend, maar het verhaal is te saai en de film kabbelt maar voort zonder ergens naar toe te gaan.

avatar van Roger Thornhill
De opzet is duidelijk: wanneer stevige alpha male Depardieu ontdekt dat frêle Ogier in haar ondergrondse wereldje de touwtjes juist stevig in handen heeft, merkt hij daarna dat zij ook in hun eigen relatie niet noodzakelijk de onderliggende partij is, hetgeen hem er toe aanzet om in haar geheimen te gaan grasduinen... Een niet oninteressant uitgangspunt wordt onvermijdelijk overschaduwd door het sensationele arbeidsmilieu, maar Schroeder houdt het allemaal redelijk koel (veel medium-shots) en maakt er in ieder geval geen freakshow van (voor zover mogelijk). Indertijd ongetwijfeld enorm schokkend, nu op sommige momenten nog steeds tamelijk ongemakkelijk want regelmatig zeer realistisch en (letterlijk) pijnlijk expliciet. En dat ik na al die jaren pas de tweede persoon ben die iets schrijft bij een film met een vrij bekende regisseur en zo'n beroemde hoofdrolspeler (met niet meer dan 11 stemmen!) is toch wel opmerkelijk : mainstream is deze film nog duidelijk niet.