Nid de Guêpes (2002)

Frankrijk
Actie / Misdaad

geregisseerd door Florent-Emilio Siri
met Samy Naceri, Benoît Magimel en Nadia Farès

Nasser en Santino hebben een plan: een warenhuis overvallen op de nationale feestdag. Een ideale plaats, aangezien de politie op die dag andere dingen te doen heeft. Ze besluiten een bende te vormen met enkele vrienden, en gaan aan de slag. Ondertussen heeft de politie het druk met een groep gangsters die het hoofd van hun organisatie vrij proberen te krijgen. Drie agenten vinden samen met de gevangene een schuilplaats in het warenhuis. Terwijl de aanval buiten voorbereid wordt, probeert men zich binnen te verdedigen.

Echt zo'n film waar niemand heen gaat

Jordy (admin)
Vroeg me af of ie nou nog uitkwam hier, staat nl niets op bios.nl over de film. We wilden er nl. heen

Wil em inderdaad wel graag zien.
hmmm... effe kijken of ie draait.

He Jordy wat is nl?
Dacht eerst Nederland maar dan klopt de zin niet echt.
Zelf bedachte afkorting ofzo?

staat gewoon in het woordenboek hoor.

avatar van narva77
NL betekent normaliter

Jordy (admin)
namelijk is toch bestaande afkorting? misschien met punt er achter dan

Bron: VanDale

nl.
1 namelijk

n.l.
1 non liquet [het is niet duidelijk]

NL
1 Nederland

NL betekent normaliter

Waar haal je dat vandaan.

avatar van narva77
Je moet me niet zo serieus nemen hoor.

avatar van Macmanus
O sorry, wou vandaag even slim doen.

Zal niet ingaan op de betekenis van nl, maar Nid de Guepes is zeker de moeite waard. Zonde dat er zo weinig pr voor gemaakt wordt. Hij draait in ieder geval van zondag t/m woensdag nog in Ede of all places. Er zijn 5 kopieen van in omloop, dus Amsterdam en Utrecht zullen er ook wel bijzitten neem ik aan.

Jordy (admin)
hij draaide alleen in Ede en een andere kleine stad/dorp helaas

Heel goeie actiefilm! Kijken als je dat leuk vindt

Als we het niet leuk zouden vinden films te kijken waren we hier niet denk ik .

avatar van petey
ik heb niets tegen ongeloofwaardig, maar je moet het ook niet te bont maken, bijvoorbeeld:hebben die aanvallers smartkogels, die de juiste man niet raken, want anders is die hoeveelheid die ze naar binnen pompern niet te verklaren.
Die aanvallers hebben waarschijnlijk ook een gezamelijk IQ van 10, want pas bij de derde aanval schieten ze de buitencamera´s kapot. Kon de regiseur zeker niet missen voor de spanning

Ach als je niet nadenkt is het aardig amusument.

Jordy (admin)
paar mooie scenes, maar verder vond ik het niet veel

"Nid de Guêpes is een frisse actiefilm van Franse bodem die zich op een prettige wijze onderscheidt van het gros van amerikaanse actiefilms." .. ... een citaat uit de canal+ gids maar ze hebben groot gelijk, khad nog nooit van deze film gehoor maar kben trots om europeaan te zijn (film is een coproductie tussen fransen, duitser en italianen trouwens). Er is hier geen one hero gedoe in deze film wat je in vele amerikaanse actiefilms wel vind! En velen dat je denkt in de film "die overleven het wel" sterven toch! .. als je van actie houd met een sterk verhaal moet je hem zien!

avatar van Sjan
Fransen blijven naar mijn mening veel sterke films maken, in elk genre. Ook deze film is een leuke, frisse en flitsende actiefilm. Origineel is het niet en het eerste halfuur is één grote chaotische aaneenschakeling van verschillende plaatsen en personages die (slechts oppervlakkig) geintroduceerd worden. Maar in het laatste uur zit genoeg actie om dat goed te maken. Het einde was wel een beetje een anti-climax. 3.5*

Gisteren voor 2,99 euri gekocht bij de Free! Heerlijk hoe ze daar best aardige films voor stuntprijzen in die bakken gooien.

avatar van xangadix
Geen flauwe grappenmakerij (denk aan stoere opmerkingen van Schwarzenegger of Segal) en bijna geen tijd om op adem te komen. Ik was aangenaam verrast.

En dat voor E 2,70 (10% korting, ha ha ha).

avatar van bioscoopzaal
Inderdaad een erg geslaagde actiefilm, een moderne variant op Assault on Precinct 13, zeg maar.

Bijzonder sterke regie van Florent Emilio Siri, prima acteerprestaties, waanzinnige actie en nimmer aflatende spanning. Opvallend is ook dat maar weinig wordt gezegd, en dat is in dit geval een absoluut pluspunt. Teveel dialoog had te film een stuk lomper gemaakt. Maar dat is dus niet het geval, en Nid De Guêpes is een film die pompt van de adrenaline. Ik heb genoten.

4 sterren.

avatar van De GeuS
Behoorlijk saaie, amateuristische film; slap verhaal, lachwekkend veel badguys en slechte actiescenes; krappe 2*....

avatar van Quentin
Aardige franse remake van Assaul on Precint 13, veel actie, mooi vormgegeven, aardig geacteerde en leuke personages. 3*

Nergens origineel (zelfs de filmmuziek speelt leentjebuur), maar technisch heel fraai.

avatar van Ravenstein
Goed gemaakt en zeker niet slecht, maar we krijgen niks te zien dat we tervoren al niet zagen.

Een 2,5 lijkt me een goede score...

avatar van The One Ring
Slecht, heel erg slecht. Saai, heel erg saai. Niets, heel erg niets. Sterren, heel weinig sterren. 1*.

Om toch maar met argumenten te komen. De regisseur begint de film met een half uur waarin we zien hoe de personages op plaats van bestemming komen. Maar bijna het enige wat we zien is het reizen. Er worden hierin geen karakters opgebouwd, er zit geen actie in en al helemaal geen humor of drama. Wel wordt de slowmotion-knop gebruikt elke keer als iemand ergens een sprongetje maakt. Vond de regisseur waarschijnlijk stoer.

Daarna beginnen ze te schieten. En dat is het wel. Geen enkel personage kon mij ook maar iets schelen (en ik raadde al bij voorbaat welke het zouden overleven en welke niet; dat vond ik juist gigantisch voorspelbaar). Als er eentje stierf had ik zo weinig band met hem dat het me niets kon schelen. Verder zijn de schietpartijen bij vlagen zo rommelig gefilmd dat ik soms niet eens zag dat een personage stierf. Het viel me dan pas op als hij een kwartier niet meer in beeld was geweest. Ik heb gewoon zelden zo'n zooitje gezien ik actiefilms. Ik wou bijna schreeuwen om wat overzicht, maar omdat dat toch niet zou helpen heb ik het maar gelaten. Een scène was wel aardig, maar voor de rest is het gewoon de grootst mogelijke zooi die je kunt maken. Bijna nog het storendst vond ik de manier waarop de regisseur het allemaal zo geforceerd cool probeerde te filmen. Bah!

De film schijnt zo zijn fans te hebben, maar waarom is mij een groot raadsel.

aerts007
Franse actiefilm met een grote A. Non- stop actie die bovendien leuk in beeld is gebracht, en zeker kan wedijveren met zijn broertjes uit America.De film schijnt zo zijn fans te hebben,wel daar mag je me bijrekenen,105 minuten actie vertier! Een aanrader voor de liefhebbers.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Weinig boeiend.

Want al flikkeren ze een bak coole shoot-outs over mij heen, ik wil me wel vermaken.

Het is al weer een tijdje geleden en werd plotseling weer aan deze film herinnert door een totaal andere met bijna dezelfde titel (They Nest, de remake). Hoe vreemd het soms loopt.

Wat ik mij herinner is een hoop bombarie, veel tempo, weinig structuur en zoals men hieronder al beschrijft, geen enkele binding met de 'heldin' en haar kornuiten. Ook kwam e.e.a. erg rommelig en onwaarschijnlijk op mij over.

Matig.

avatar van Spetie
Degelijke actiefilm van Franse makelij, die qua setting erg doet denken aan Assault on Precint 13.

Drie teams, die in een loods elkaar tegenkomen, drie vijanden, waar van er twee moeten samenwerken om het tegenover de ander te overleven. Ik heb deze film verscheidene malen gezien en altijd wel een zwak voor dit filmpje gehad.

Het tempo is hoog en er zit een hoop goede stijlvolle actie in de film. Het acteerwerk is degelijk, en de keuze om de meeste acteurs behoorlijk zwijgzaam te laten zijn, pakt hier goed uit. Ik kon goed mee leven met de overvallers en hoopte ook daadwerkelijk dat ze het zouden overleven tegenover het professionele huurleger. Naast de stijlvolle actie, is de film behoorlijk spannend en kan zich zeker meten met zijn voorganger.

Hersenloos vermaak, ik houd er soms wel van en dit is zo’n typisch voorbeeld, die erg vermaakt en nooit verveeld.

De regisseur lijkt geïnspireerd geraakt te zijn door de grote Hollywoodproducties; wellicht dat de film daardoor originaliteit mist en clichématig overkomt. Hoewel best spannend is ie bovendien televisiefilm-achtig (de beelden lijken wiilekeurig gekozen en zien er vrij goedkoop uit). De verschillende personges worden ruim voorgesteld, maar krijgen gek genoeg weinig diepgang en er is een minimum aan dialogen. Ook de actiescènes overtuigen niet altijd (soms lijken de geweersalvo's in het wilde weg geschoten te worden).