The Drums of Jeopardy (1931)

Alternatieve titel: Mark of Terror

Horror / Drama

geregisseerd door George B. Seitz
met Warner Oland, June Collyer en Lloyd Hughes

Gek van verlangen om de dood van zijn dochter te wreken, werkt Dr. Boris Karlov een sinister plan uit om wraak te nemen op de familie die volgens hem verantwoordelijk is voor haar dood. Karlov verwijt de Petrov familie ervan om schuld te hebben aan de dood van zijn dochter. Prins Gregor Petrov heeft Karlov's dochter ooit een mysterieuze halsketting gegeven, bekend als The Drums of Jeopardy, waarvan gezegd wordt dat ze dodelijke krachten zou hebben. De wetenschapper gebruikt de halsketting als boodschapper van de dood als hij op de leden van de familie jaagt.

avatar van alexspyforever
De titel is een beetje misleidend omdat het hier niet om trommels gaat maar wel om een halsketting waarvan de kralen de vorm hebben van trommels. De halsketting speelt enkel in het begin een rol. Een wellicht grotere verwarring is de naam van de man die zint op wraak: Boris Karlov. Deze rol wordt niet gespeeld door de man die het monster van Frankenstein wereldberoemd maakte, zijn naam wordt bovendien als Karloff geschreven. De Karlov hier wordt vertolkt door een zekere Warner Oland (later bekend door zijn rollen als de Chinese detective Charlie Chan). Hij is een wetenschapper die al snel uitgroeit tot een Russische maffiabaas. Het is een simpel wraakverhaaltje dat een goed tempo en redelijk veel actie kent. Nogal wat scènes zijn bij nacht gefilmd maar dit levert ook wel sfeervolle beelden op. Oland speelt zijn rol van niets ontziende moordenaar erg goed. Ondanks dat er uiteindelijk nog weinig sympathie voor hem kon opgebracht worden hoopte ik toch stiekem dat hij zijn duivelse plan zou kunnen uitvoeren. Ik ga niet verklappen of hem dat is gelukt.