American Soldiers (2005)

Canada
Oorlog

geregisseerd door Sidney J. Furie
met Curtis Morgan, Zan Calabretta en Jordan Brown

Irak 2004. Tijdens een routine-controle, komt een US-patrouille onder zwaar mortiervuur te liggen en een soldaat raakt zwaar gewond. Zijn enige kans op overleving is een ziekenhuis in de rode zone. Maar éénmaal in het ziekenhuis, met hun strijdmakker op de operatietafel, ontstaat een hevig gevecht met Irakeze soldaten die verspreid zitten over de gehele rode zone. Vanaf dan begint een race tegen de tijd om hun gewonde strijdmakker zo snel mogelijk weer naar hun basis te brengen. Maar wanneer onderweg de leider ook nog omkomt in een explosie, rest er enkel nog een bang groepje soldaten en de wil om te overleven.

Gisteren nog eens herzien en ik heb me ruim 90 min vermaakt daarom nu ook een zeven voor deze prent.

avatar van gizmoart
DeDennis schreef:
Goeie film

en dan 2 geven een beetje onlogisch wel reeel cijfers geven he

Lad
stinissen schreef:

Vermaak... Hmm, dat is het hem nu net. Dit is geen film om u te vermaken, dit moest een waargebeurde film voorstellen. Een film waarbij je moest denken van "wat gebeurt er nu toch allemaal...verschrikkelijk" . Dat is niet geheel gelukt. Al bij al viel het nog wel mee, maar sommige scenes vond ik toch niet geloofwaardig hoor. Bijvoorbeeld die messcene.

avatar van behangdelul
ALs ik de regiseur had geweest had ik er nog wat extra RPG's tegen aan gegooid...en dat met name die paar die ook de hoek om gaan..*zucht*

avatar van Tsolodimos
Jammer.. vol met cliché's en onrealistische scéne's.
1,5 ster

avatar van WeZet
Overduidelijk een B-film. De cast lijkt daarnaast gedeeltelijk met opzet nagedaan van Jarhead. (Jakcson als Jamie Foxx, een ander als Jake Gyllenhaal). Een punt waar ik me meerdere malen aan stoorden was het feit dat de troepen van zowel de Amerikanen als de terroristische hakbars 3/4 van de tijd gigantisch mis aan het schieten waren. Voorbeeld: 2 terroristen staan naast een auto, Jackson heeft een M249 SAW (Squad Automatic Weapon, jaja) machinegeweer welk hij keurig op een tripod statief geplant heeft wat normaal resulteert in een redelijk controleerbaar apparaat. Maar nee hoor, Jackson moet er eerst een halve minuut over doen om iemand te raken, en clichématig giet hij de persoon in kwestie natuurlijk ook vol lood, meer dan genoeg is (en later zuren om munitie...). Verder kan je soms stemmen opmerken zonder dat er monden bewegen, de regie dacht waarschijnlijk dat zelfs de oplettende kijker de lippen van een naar beneden kijkende hospik niet zou zien. Helaas, ik wel. Zo'n foutje is al snel gemaakt als je een scene vanuit diverse hoeken filmt en daarvoor meerdere takes neemt. Ook klinken de stemmen soms te 'studio', of te ver weg voor een close-up en vice versa.

Desalniettemin raakt het na een scene met een toch wel onmenselijke gevangenis behoorlijk spannend, en dat frommelt clichérijke momenten zoals de scene met de Irakese politieman met snor en machinegeweer goed weg.

echt slecht

granaatwerpers waar electrische vonken vanaf springen als ze ontploffen ?

en 10143042303024 kogels mis op 3meter afstand xD

idd was benieuwd toen ik hem kocht want het idee van 24 uur het leven van een amerikaanse soldaat in irak sprak me wel aan. Helaas voldeed het niet aan me verwachtingen doordat de film gewoon amateuristisch is. Slechte en ongeloofwaardige gevecht scenes.

avatar van Timecop
Loopt over van cliché's en die sergeant is echt bloedirritant.

avatar van komerad
Het overgrote deel van de film had ik toch een 2 kunnen raten.
Maar naar het einde toe toch een enorme afknapper.

Ondaks dat hij maar een goede 100 minuten duurt leek hij wel de hele namiddag te duren.

Korte samenvatting :

50% van de film toont onrealistische, melige, vaak ook moralistische dialogen die waarvan je ogen alle kanten heen gaan rollen.

De overige 50% is aktie, aktie waar je best niet al te veel vragen bij stelt. Ken je de ontploffingen van in "The A-team" nog? Dat soort aktie dus. (zonder het fysiek geweld).

IOpen humvees? Alle hummers in irak waren gepantserd, de bepantering is daar nog eens opgewaardeerd. De soldaten droegen net geen bermuda's in dee film.

Op het einde is hun tactiek om elke kogel op te schieten en ze dan met een mes te lijf te gaan? Bedenkelijk tot daar.

Maar dat terroristen die in deze film blijkbaar achter elke hoek zitten en tot de tanden bewapend zijn met ak47's en bazooka's hun wapentuig als knuppel gaan gebruiken in een soort onozel 'fair fight' om zich op die manier te laten afslachten.. 1 woord : belachelijk! Dat soort films knap ik volledig op af. Anders had er wel meer ingezeten.

avatar van totkijkdanmaar
Film met aardige aankleding en redelijk acteerwerk, maar de lijn ontbreekt een beetje. Niet indrukwekkend.

avatar van Euro551
Lekker schietwerk!!

avatar van Svenster
Het begint veelbelovend, maar na 45 minuten had ik het idee al 3 uur aan het kijken te zijn. Continu hetzelfde, eerst een vuurgevecht en dan een gewonde verzorgen. 300 IED's overleven en 800 keer beschoten worden met rpg's.

mug13
Svenster schreef:

Ik beleefde de film precies het zelfde.Deze film begint lekker,maar doordat je steeds het zelfde ziet verlies je gaandeweg interesse in de film.

avatar van @quikfit
Van dit soort films hou ik wel.

avatar van Minotaures
Tijd geleden gehuurd... Er zijn (duidelijk) betere films over moderne oorlogen in verre landen.

Een geheel onbekende cast, ik kende niemand uit andere films. Het zou prettig zijn als er 2 - 3 bekende namen in zulke films komen, gezichten die je herkent en ervan weet dat het niveau nog in balans zou zijn.

De confrontatie met guerrillas vond ik toch nog volgbaar en goed op beeld. Af en toe zag het er op z'n amateurs uit, maar ik heb het idee dat ze hun best hebben gedaan en alles uit de kast hebben gehaald om dit te maken.

De vooruitgang was af en toe saai. Het is helaas niet interessant en boeiend genoeg om de leven van Amerikaanse soldaten daar te weergeven.

avatar van DragQueen
Weinig verheffende film, die overloopt van cliches en onwerkelijke scenes. Het heeft mij allemaal niet de gehele speelduur kunnen boeien. Het verhaal is dan schijnbaar weer op waargebeurde feiten gebaseerd, maar is in de film slecht uitgewerkt. 2 sterren.

Bij toeval uit de kast gehaald en gekeken, vond hem wel 3 sterren waard!