Strauss Dynasty (1991)

Alternatieve titels: The Strauss Dynasty | Die Strauss Dynasty

Oostenrijk
Drama / Muziek
600 minuten (miniserie, 3 delen)

geregisseerd door Marvin J. Chomsky
met Anthony Higgins, Stephen McGann en John Gielgud

Deze miniserie vertelt het verhaal van een familie die met haar muziek de hele wereld veroverde. Een verhaal over een gebroken vriendschap en een gebroken gezin. Maar ook een verhaal van roem en enorme successen. Alleen hebben deze dingen ook een schaduwkant, namelijk jaloezie. Zo zal Johann Strauss sr. zijn hele leven last houden van zijn breuk met Joseph Lanner. En zal hij zijn vrouw verlaten voor een andere vrouw. Al deze conflicten hebben maar één aanstichter: Muziek.

avatar van catweasel
Erg mooie en stijlvolle serie over het leven van de familie Strauss. Qua kostuums is het allemaal erg perfect. Ook speelt Vernon Dobtcheff zijn rol als Hirsch erg goed.

Anthony Higgens als Johan sr. vind ik een mindere keus, zijn prestatie is niet altijd overtuigend.
John Gielgud komt helaas maar kort voor als de oude Dreschler.

De muziek is werkelijk prachtig, en ook de kleine bijrollen van John Rhys-Davies en Edward Fox, maken de film meer dan de moeite waard om te bekijken!

Toen ik aan deze serie begon was na 15 minuten mijn reactie " stoppen"
Gelukkig heb ik dat niet gedaan.
Later een hele fijne s" story"
Genoten.

Dick2008
Deze serie is als ik me niet vergis in de jaren '90 op tv geweest. Hoewel ik dit genre muziek zeer kan waarderen is een serie bekijken over deze beroemde familie toch iets anders, bovendien zit er ook nog enige tijd tussen de afleveringen dus ik heb het toen niet gedaan. Enige tijd geleden deze 3-dvd box aangeschaft maar toch weer een tijd in de kast laten liggen.

Met het idee als het zo'n kostuumdrama is met wat muziek, geef ik hem gewoon weg ben ik er toch maar aan begonnen. Het tegendeel was echter waar want ik zat meteen gekluisterd aan de buis. Mooie muziek natuurlijk maar vooral boeiend acteerwerk.

De eerste dvd heb ik nu bekeken dus ik ben nog wel even bezig maar tot nu toe is deze mini-serie mij 100% meegevallen. Zelf als je geen liefhebber bent van dit genre muziek is deze serie toch zeer de moeite waard, want de muziek speelt uiteraard wel een belangrijke rol maar is niet overheersend.

Prachtig hoe de strijd tussen twee rivalen in beeld wordt gebracht. Eerst Strauss met Lanner, en nu vader en zoon Strauss. Ook de bijrollen zijn goed. Niks is me tot nu toe tegen gevallen en ik hoop dat het zo blijft. Deze eerste dvd is een dikke 4.0.

Dick2008
Na het zien van het 2e deel van deze serie ben ik nog steeds vol lof over het acteerwerk. O.a. Schani (Strauss Jr) en moeder Strauss met haar felle dialogen worden prachtig neergezet.

Aan de eerste helft beleefde ik minder kijkgenoot, Schani die wordt weg gebonjourd. De revolutie die uitbreekt, plus nog wat andere tragedie. De tweede helft gaat het met het avontuur in Rusland weer de goede kant op. Als de andere broers ook in actie komen is het in net als in deel 1 in een woord weer GRANDIOOS. 3.5

Het laatste derde deel was ook echt weer de moeite waard. 4.0

Deze mini-serie is zo mooi gemaakt, ik zou zo weer beginnen met deel 1. Ook al kun je afvragen in hoeverre zo'n serie nou klopt met de echte familie, dan nog vind ik het een 4.0 waard, en dat is niet slecht voor iets waarbij ik me bedenkingen had.

Mooie familiekroniek over het turbulente leven van Johann Strauss Sr. en zijn drie zonen Johann, Josef en Eduard, hun ingewikkelde liefdesrelaties en hun onderlinge ruzies.
De onsterfelijke muziek is natuurlijk prachtig. Ondanks de dichterlijke vrijheden, die regisseur Marvin Chomsky zich permitteert, is deze miniserie ook nog eens een boeiend verhaal geworden, waarin van verschillende zijden erg sterk geacteerd wordt.
Kortom: tien uur kijk- en luistergenot.

Echt een schitterende film, ik vind het de mooiste film die ooit gemaakt is.
Naar mijn mening is er geen enkele andere film die aan deze prachtfilm kan tippen.

En hij blijft boeiend van begin tot eind.
Dr is geen moment in deze film dat langdradig word, of saai.

Ben blij dat ik m toen dr tijd op video heb gekocht en al die tijd bewaard heb.
Nu heeft mijn man m ook eindelijk kunnen zien en hij zegt het zelfde als mij over de film.

En je hoeft niet eens van klassieke muziek te houden wil je deze film mooi vinden.
Hij is voor iedereen even mooi.

Alleen vind ik het wel 1 minpuntje hebben, het gaat over het leven van strauss, en ik dacht toch echt dat de familie strauss in wenen woonde, en niet in engeland..
Ze spreken de hele film door engels..

Net zoals de film van Mozart, amadeus.
Word ook engels in gesproken terwijl hij officieel weens is.

Dick2008 schreef:

Het klopt dat hij op tv is geweest.
In 1991 was hij te zien op nederland 3, op maandagavond.
Ik zat iedere week standaard samen met mn moeder voor de tv gekluisterd om van deze prachtige film te genieten.