ABBA: The Movie (1977)

Australië / Zweden
Muziek / Documentaire

geregisseerd door Lasse Hallström
met Anni-Frid Lyngstad, Agnetha Fältskog en Robert Hughes

Een DJ wil voor zijn radiostation een diepte-interview met de popgroep ABBA, maar hij heeft geen journalistieke ervaring zodat hij genoodzaakt is de idolen te volgen tijdens hun tournee door Australië...

avatar van soom
Tja, daar ga ik weer. Het is alweer een maand geleden dat ik ABBA, the Movie heb gekeken voor de 200 miljoenste keer, en toen weer een lyrisch bericht bij de film plaatste. En daar ga ik weer. Ik kan het gewoon niet laten. De film is en blijft flut, maar de muziek van ABBA staat echt als een huis. Echt élke keer als ik welk lied van ABBA hoor, ga ik zo uit mijn dak! Ik vind Agnetha en Frida zulke fantastische zangeressen, en ik heb het tot vervelens toe al herhaald: Bjorn en Benny zijn fantastische componisten en songwriters, die met hun teksten alles vertellen wat er gebeurde in hun persoonlijke leven. Ik heb het hieronder ook al gezegd, maar dat is toch dramatisch, en daarom blijven de teksten echt aanspreken tot en met, wow.

De muziek van ABBA is en blijft tijdloos, voor altijd. Niet alleen de muziek die gebruikt werd in de film, ook zeker weten de muziek die na de film gemaakt en gezongen en geleefd werd. Was ook beslist dramatisch natuurlijk, 2 scheidingen, een nieuw leven opbouwen. En maar doorgaan met de machine die ABBA heet, terwijl je privé-leven helemaal in elkaar stort. Ik krijg altijd kippenvel van the Winner takes it all. Ook als ik naar Agnetha's Zweedstalige nummers luister, word ik helemaal blij, hoewel ik niet begrijp wat ze zingt.. Maar het is gewoon helemaal geweldig. Ik kan er echt zo blij en gelukkig van worden, van alle songteksten, van de muziek, van de teksten. Ik kan heerlijk hard meebleren met alles wat Agnetha en Frida zingen, en dan denk ik echt weer, net als de 80.000e keer daarvoor: Helden, absolute helden. Wat ABBA voor mij is, dat gaat echt nooit meer over. Blijft toch wel met recht m'n nummer 1 film én artiesten. Al heeft het niet veel om het lijf, deze film, ik geniet zo van de beelden. En het zijn en blijven geweldige artiesten, die veel meemaakten. Ik geloof namelijk niet dat Bjorn en Agnetha gescheiden zouden zijn als ze iets minder hadden gedaan, iets minder bezig waren geweest met ABBA. Dan waren ze vast wel bij elkaar gebleven, daar ben ik echt van overtuigd.

Ik zou het ook echt superbe tof vinden als iemand ooit zou besluiten om een film te gaan maken over één van de ABBA-leden. Zoiets als Anton Corbijn's Control (die ik nog moet zien trouwens).
Ik zou het wel erg cool vinden als iemand een bio-pic maakt over mijn persoonlijke grote favoriet. Agnetha. Ik vind haar fantastisch, en dat gaat echt nooit meer over. Zelfs nu nog, want hoewel ze oud is, is en blijft ze echt gewoon knap.

avatar van stephan73
Als jong jochie vond ik ABBA al niet echt goed. Ik vond ze gewoon té zoet. Door de jaren heen kreeg ik toch steeds hun muziek te horen en werd ik er eerder gek van dan er door gepakt.
Nu moet ik wel zeggen dat de nummers goed in elkaar steken, maar ik blijf het wel erg suikerzoet vinden.

Toch was ik nieuwsgierig naar deze film, maar ook die is het gewoon niet. Dit ligt niet aan de muziek, maar aan het "debiele" subplot van een journalist die een interview moet hebben met de band. Zijn "verhaal" is gewoon overbodig. Ze hadden een betere keuze moeten maken voor deze film: of een documentaire over deze turbulente tijd of een komedie over een journalist. Nu probeert deze film allebei te zijn en dat werkt niet.

Leuk om gezien te hebben, maar ik sla hem de volgende keer over!

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Gemiddelde B-film doorspekt met de prachtige ABBA-muziek. Alléén te pruimen voor de echte fans die de film de hemel inprezen.

avatar van movie acteurs
Begon wel aardig. Maar daarna wordt de film zwak en wordt het zelfs saai en ik denk niet dat dat de bedoeling was. Een fan van ABBA ben ik ook niet. Krijgt een 1,5.

avatar van Bombong
Deze film lijdt tot op zekere hoogte aan het hetzelfde euvel als de Beatles-films: de muziek is natuurlijk dik in orde maar het geheel wordt verbonden met een nogal flauw verhaaltje.

Toch doet deze film het in bepaalde opzichten beter dan de Beatles films. Zo worden flauwe grappen zoveel mogelijk vermeden en wordt alles een stuk aangenamer om naar te kijken door de fraaie aanwezigheid van de twee zangeressen. Agnetha Fältskog was immers destijds de mooiste vrouw ter wereld.

Minpunt vind ik dan wel weer dat we het diepteinterview nooit te zien krijgen. En daar zaten we juist allemaal op te wachten. Toch?

Min of meer een verfilming van een ABBA concert in Australië. Daaromheen heeft men een flinterdun verhaaltje gemonteerd waarin een DJ (best een nerd) probeert een diepte-interview te krijgen met ABBA. Veel stelt het allemaal niet voor en het is eigenlijk meer een promotiefilm voor ABBA. Veel van hun liedjes (ook de minder bekende) zijn overigens te horen in deze film. De film begint opzicht best leuk maar al snel wordt het een saaie bedoeling. Ben je een fan van ABBA of vindt je hun liedjes leuk dan kun je deze film gerust kijken, maar veel stelt het eigenlijk allemaal niet voor en bijzonder is het zeker niet. Persoonlijk vond ik een aantal liedjes van ABBA wel leuk en waren Anni-Frid en Agnetha destijds als jochie van een jaar of 7-10 opwindend.