Charley (1986)

Nederland

geregisseerd door Theo van Gogh
met Marie Kooyman, Rosita Steenbeek en Michiel Berkel

Charley (Marie Kooyman), die ten gevolge van een incestueus verleden (en heden) weigert te spreken, woont samen met haar niet minder prettig gestoorde vriendin Berie (Rosita Steenbeek). De twee uitkeringstrekkende dames houden er eigenaardige praktijken op na. Ze lokken loslopende, veelal met een anale fixatie behepte heren mee naar huis, waarop ze eerst door Berie verleid en vervolgens door Charley met behulp van vergiftigde kaviaar naar de andere wereld worden geholpen. De lijken worden van hun geslachtsdelen ontdaan, die in de ijskast bewaard, als lekkernij worden opgepeuzeld, of aan de vogeltjes gevoerd worden.

FisherKing
Wat een plotverhaal van van Gogh

Binnenkort te bewonderen in de Theo van Gogh box Heb de box het goedkoopst gezien via www.azur.be[/url] voor 56 euro (excl. 1,50 verzendkosten). Samen met Luger toch de meest controversiele film van Van Gogh. Ben benieuwd !

Nog voor hij zijn derde film regisseerde (de film Charley) waren er al plannen om Wolkers boek Terug naar Oegstgeest te verfilmen. Van Gogh werkte lange tijd aan het schrijven van een geschikt scenario, tot dan toe zonder succes. Het producentenduo Chris Brouwer en Haig Balian werd ongeduldig. Ook Van Gogh kon niet langer wachten en besloot om met een budget van 50.000 en binnen drie weken tijd het filmpje Charley in elkaar te flansen. Deze werd door de pers weer volledig de grond in geboord. Waar Van Gogh met Een dagje naar het strand nog een volwassen speelfilm had afgeleverd, verviel hij hier weer in puberale, stoute spelletjes die een objectieve blik onmogelijk maakten. Van Gogh boog zich snel weer over Terug naar Oegstgeest ...

FisherKing
Overigens was er nog een rel tijdens IFFR.

Charley zou als verrassingsfilm op de slotavond in première gaan, maar onenigheid over een (door Van Gogh voorgestelde) eerdere vertoning bracht Huub Bals ertoe de film helemaal van het programma af te voeren.

Hierop kwalificeerde Van Gogh Bals als een "gesubsidieerde windbuil", en bombardeerde Bals Charley tot de "tomatenfilm van het jaar".

Klinkt belachelijk (het plot).

Tja, wat moeten we hier nou mee. Incoherent verhaal, slechte montage, vreemd camerawerk en belabberd geluid. Vooral erg puberaal en banaal. 1,5* voor enkele aardige stukken, maar dit is toch verreweg het slechtste wat Van Gogh maakte (van de 10 dingen die ik van hem zag).

avatar van jordybeukeboom
"met een anale fixatie behepte heren"...

Asjemenou. Er is werkelijk waar niets positiefs te melden over deze film. Op 1 uitzondering na; Rosita Steenbeek is een aantrekkelijke dame.
Acteerniveau toneelvoorstelling groep 8 basisschool.
Er was geen script en dat is te zien...
Het audiocommentaar is nog wel enigzins interessant. Al zijn het wel malle sjappies die niet al te snugger over komen. Maar wel paar leuke anekdotes.
Verdiende 0,5*

avatar van Quentin
Ach het liedje op het einde is toch wel geestig

Vond het begin zelf nog wel aardig. Dacht dat er nog een serieus iets uit voort had kunnen komen, maar helaas.

kappeuter schreef:
Acteerniveau toneelvoorstelling groep 8 basisschool.
Er was geen script en dat is te zien...
Verdiende 0,5*

Nu wil je zeker je 3 euro terug?

Ik raak 'm wel weer kwijt. Don't worry.

Rosita Steenbeek zat net bij Pauw & Witteman.

avatar van niethie
Ik weet niet precies wat theo van gogh wilde bereiken toen hij dit filmpje maakte, er is werkelijks niets positiefs over te melden, de film lijkt wel gemaakt te zijn door een stelletje zwakbegaafden, en die hoofdrol spelers vond ik meer lijken op twee straathoertjes, dan op actrices, ik heb nog nooit zulke slechte acteerprestaties gezien.
De kwaliteit is belaberd te noemen, slecht beeld, geluid, montage er is op sommige momenten niets van te volgen. En ik had nog wel gehoopt op een vermakkelijk filmpje, nou vond ik van gogh's vorige twee films ook niet echt geweldig maar die zagen er tenminste nog profesioneel uit, deze film absoluut nergens.
Iemand trouwens opgevallen dat de film verdacht veel op polanski's repulsion lijkt.
1 ster (omdat ik soms nog heb kunne lachen om de debiele bijrollen)

Ps:En vonden jullie de openingsscene ook niet disturbing, waarbij het kleine meisje onder de douche wordt verkracht, dat van gogh hier mee is weggekomen, hoorde later nog in het audiocommentaar, dat het de dochter van de producent was .

robertus65
Het is inderdaad een draak van een film, het enige positieve is de lengte, 70 minuten. Beeld en geluid is dramatisch, verhaal ongeloofwaardig en iedereen is stapelgek.