Des Nouvelles de la Planète Mars (2016)

Alternatieve titel: News from Planet Mars

Frankrijk

geregisseerd door Dominik Moll
met François Damiens, Veerle Baetens en Vincent Macaigne

Philippe Mars, een gescheiden vader en kaderlid in een IT-bureau, voelt zich gewrongen in de dagelijkse routine en overweldigd door de wereld om hem heen. Zijn extreem ambitieuze dochter, zijn vegetarische zoon, zijn ex-vrouw, zijn kat, zijn arty-farty zus, zijn ouders, zijn buur die in de jaren 70 is blijven steken, zijn pseudo-hippe baas,...: allemaal lijken ze samen te spannen om Philippes leven nodeloos ingewikkeld te maken. Wanneer Jérome opduikt, een collega met een aanstekelijk enthousiasme, wordt Philippes leven pas helemaal onbeheersbaar.

kappeuter (moderator)
Vanaf april in de bioscoop (Lumière)
EDIT: release is komen te vervallen

avatar van Zeriel
Vermakelijke film met een snufje maatschappijkritiek.

avatar van blurp194
Meh.

Als dit grappig bedoeld was, dan is er toch ergens iets mis gegaan - ik kon er tenminste nauwelijks om lachen. Pas op het einde misschien, en dan nog maar een beetje. En tot het zover is duurt het toch wel een beetje lang allemaal, en verder heeft de film ook niet heel veel te bieden. Suf gedoe in een kantoor, tsja, dat maak ik op m'n werk al iets te vaak mee... wellicht daardoor dat ik er niet om lachen kon.

avatar van wendyvortex
Regisseur Dominik Moll leverde voorheen twee Franse klassiekers van de 21e eeuw: Harry, un Ami Qui Vous Veut du Bien (2000) en Lemming (2005). Hooggespannen verwachtingen, maar meer dan een aardige tragikomedie wordt het niet. Film heeft te weinig venijn, is te weinig oorspronkelijk, de toon is niet overal goed en gaat soms over de rand met teveel rom-com.
Het kabbelt best aangenaam voort allemaal, maar dit is weer het type arthouse-movie waarbij het Libelle-publiek zich ook nog wel vermaakt, dat lijkt momenteel het grootste euvel in de Europese cinema: te behaagziek, te weing lef, teveel eenheidsworst.

avatar van K. V.
Hm, deze viel toch een beetje tegen. 'k verwachte een komedie, maar echt grappig werd het nooit. De cast deed het zeker niet slecht, maar qua verhaal was het ook allemaal niet zo bijzonder.
Gelukkig was de speelduur niet zo lang, maar 'k zal het toch bij één kijkbeurt houden.

Iedereen is met iets bezig en Philippe Mars met alles, maar niets rijmt met wat de anderen denken en doen.
Aldus komen we tot absurde, gelukkig niet al te vaak dwaze toestanden, en zijn er toch wel echt grappige momenten te beleven, te meer dat veel "probleempjes" herkenbare toestanden zijn.
François Damiens toont zich als de perfecte vertolker van een man die voortdurend in het andere kamp staat, terwijl Veerle Baetens me weer deed denken aan haar rol van "Sara" waarmee ze voor goed doorbrak.
Het slot is misschien wat flauwetjes maar heeft toch iets menselijks, wanneer ideeën elkaar toch vinden.
Frans vermaak.

avatar van Baboesjka
Vermakelijke film. De humor beviel mij wel, al is het niet enorm komisch, maar komedie is toch niet mijn favoriete genre, dus dat vind ik niet erg. Het verhaal vind ik leuk en het acteerwerk in orde. Toen ik zag hoe laag de film hier scoort, was ik een beetje huiverig, maar nu ben ik blij dat ik 'm gezien heb. Het is geen hoogvlieger, maar prima te doen. 3,5*