Supervolcano (2005)

Alternatieve titel: Supervulkaan

Verenigd Koninkrijk / Duitsland / Italië / Japan / Verenigde Staten
Actie / Drama
120 minuten (miniserie, 2 delen)

geregisseerd door Tony Mitchell
met Michael Riley, Gary Lewis en Shaun Johnston

De laatste keer dat de supervulkaan onder Yellowstone Park uitbarstte, zo'n 640.000 jaar geleden, was de wereld voor zes jaar in duisternis gehuld. Dit veroorzaakte de laatste ijstijd en een afname van de mensenpopulatie tot 2.000. Wetenschappers weten dat de supervulkaan weer zal uitbarsten; het is alleen de vraag wanneer dit gaat gebeuren en welke maatregelen er getroffen moeten worden.

Is dit nou een docu of gewoon een film?

Ja, dat vraag ik me ook af. De ene site zegt docu, de ander drama.

kijk maar wat er onderaan staat

"A true story of global disaster"

"It just hasn't happened yet" Fictief dus..

Ik heb maar even de trailer gekeken en het is een film.
Het verhaaltje hierboven klopt dan ook niet helemaal, het gebeurt namelijk écht in deze film. Het is geen 'wat als' docu. De film laat zien wat er gebeurt als er daar een uitbarsting zal komen. Er doen ook gewoon acteurs in mee.
Het leek wel wat op 'The day after tomorrow'.

Aardige film die zich concentreert op de gevolgen van een 'superuitbarsting' op de wereld. Gelukkig gaat het niet om een gezin dat in veiligheid probeert te komen met het daarbij horende sentiment, zoals we dat anders vaak zien (Dante's Peak). De vulkaan is de echte hoofdrolspeler.
De special effects zijn acceptabel en worden afgewisseld met aardige beelden van Yellowstone park. Verder doen de acteurs het aardig en werkt de gekozen invalshoek verfrissend.

avatar van Mc
Mc
Aardig geacteerde docu-drama, af en toe wat over de top en een vrij hoog 'oh my god' gehalte . Verder interessant om te zien, maar ook niet meer dan dat. 3,0*

avatar van fritsy
Film met echte beelden van BBC.

Supervolcano!

Die titel alleen al, wie bedenk zoiets . Dat de BBC z'n logo op zulke onzin durft te zetten.

Het kan echt gebeuren hoor en dit is een film maar die komt as vrijdag niet om 22.30 maar om 20.30. Om 22.30 komt een documentaire.

Sorry, het klopte wel wat hier staat.

avatar van Stephan
2e keer gekeken en het blijft een pittige film. Hou wel van de stijl (semi-documantair). 3,5*

avatar van Stephan
Onderhond schreef:
Supervolcano!

Bla bla bla... Geef je cijfer en start de discussie...

avatar van bvonk
goeie film-documantair! vraag me wel af of zoiets echt kan gebeuren en hoop dat het de komende 100 jaar niet gebeurt.

4.5

avatar van Materny
Vond het fantastisch , zowel als film / docu.
Het houdt je bezig, voornamelijk het feit dat dit ooit wel eens voor kan komen. .

Hou ook wel van zo'n film/docu mix...

avatar van mikoz
Aangenaame Docu over iets wat ooit misschien wel gaat komen. over de serieuse aanpak van de vertellers ergerde ik mij niet en ook de beelden waren wel leuk om te zien. Wat Onderhond al zei de titel is erg kinderachtig en neigt naar een onrealistisch groot spectacel te gaan maar gelukkig komt er wat anders uit rollen.

Mijn favoriete film na Day of destruction 6 en 7 en the day after tommorow. Echt waarom komt die op die tijd, dan is CSI bezig. Maar dat sla ik wel dan ff over, al is de belgische zender meestal wel beter in vertalen!

Bert1
Supervolcano, inderdaad een grappige titel.

Zo overdreven vreemd en amerikaans is de titel niet.
Supervolcano is gewoon de benaming die de wetenschap ook hanteert voor het soort vulkaan waar deze film om draait.

Zie bijv. nl.wikipedia.org:
De term supervulkaan wordt gebruikt voor vulkanen die in staat worden geacht supererupties voort te brengen, waarbij meer dan 2500 km3 tefra wordt uitgeworpen. Het zijn de meest zeldzame en tegelijk meest verwoestende vulkanische uitbarstingen. De gevolgen zijn mondiaal: door het stof in de hogere luchtlagen kan de temperatuur op aarde met meerdere graden dalen. Sommige geleerden stellen dat dit een ijstijd uitlokt.

Deze week is die film weer. Echt waar kan je de dvd ervan kopen?

Jammer wel daty die tussen mijn favoriete series komen. Maar goed, ik hou van de vernietiging van de aarde.

Volgens wikipedia was de laatste supereruptie, VEI 7. Geen VEI 8. Dat was de ergste uitbarsting sinds jaren. En dat was in 1833. En jah er was een VEI 6 ofzoiets in 1990. Die was ook erg.

Het gevaarlijkste zijn toch die phylocrastische stromen, die zijn echt zo mooi om te ziewn, maar aub, niet hier laten komen.

Maar goed, laat het allemaal maar, ben natuurrampenfreak, daarom kijk ik ook al die films, en vind ik ze allemaal 10 + waard!

kijkert
sandros schreef:
Zo overdreven vreemd en amerikaans is de titel niet.

Maar wel door een paar programmamakers van de BBC bedacht, in 2000. (Staat in de alinea onder het door jou gekwote wikipedia-artikel).

Dit klopt ff echt niet, ik keek naar teletekst van ketnet/canvas en hij stond er niet tussen:O

avatar van 606
Chattingforum schreef:

OH ik heb het toch gevonden op pagina 204.

goede film mooi gemaakt en angstig om te zien

4 sterren

Ma_
Ik heb de film een stukje gezien op school en ik ga hem nu ook downloaden

Het is een goede film, mooi gemaakt echt iets waar je niet over na wil denken. Je ziet wel een beetje dat het niet helemaal echt is maar lijkt er wel op!

Deze film komt vanavond weer op tv:D

Beste vulkanenfilm/docu die er is:D

heel stom maar komt het in 2 keer

want op teletekst staat ongeveer 1 uur voor

avatar van wibro
Heb deze film ooit een keer gezien, werd toen in 2 delen uitgezonden. Helemaal onrealistisch oogde deze film niet. Yellowstone is een supervulkaan net zoals de Toba op Sumatra. Uitbarstingen van dit type vulkaan (VEI-8) kunnen enorme gevolgen hebben voor het klimaat op Aarde. Daar zijn de uitbarstingen in de 19e eeuw van de Tambora (1816) en de Krakatau (1883) hiermee vergeleken nogal klein bij.

avatar van Drekskiebel
Film gisteren gezien. Onderhoudend docu-film.
Thema werd goed gedocumenteerd door de acteurs, dat gaf de film een realistisch beeld.

krijgt van mijn een verdiende 4

avatar van Mr. Chiel
Ontzettend lange intro voor er wat gebeurt. Veel gepraat en weinig actie. Effecten ook matig. Niet best dus.

avatar van coldstorm
dit is hele goeie vulkanenfilm en ik vind deze dus net wat beter dan dantes peak

deze film is ook geen romantisch tintje tussendoor
en dat maakt voor mij een rampenfilm een goeie film

want als er rl ramp gebeurt heb je geen zin in romance
maar moet je overleven

deze film krijgt van mij 4 sterren dat maakt 8 punten

avatar van Phantasm
Redelijk film, leuk om een keer gezien te hebben, had wel wat korter gekund.