Rosebud (1975)

Avontuur / Thriller

geregisseerd door Otto Preminger
met Peter O'Toole, Richard Attenborough en Kim Cattrall

Vijf tienermeisjes wier vaders miljonair zijn worden ontvoerd door de Palestijnen op een jacht genaamd 'Rosebud'. Geheim agent Martin (Peter O'Toole) wordt ingehuurd om de terroristen te stoppen.

avatar van Quentin
Recent in de Benelux op dvd verschenen:
ROSEBUD - Hollywood Classic Collection - EIC

avatar van Quentin
Enorm slecht, en dat van Premingers hand, op alle fronten. Het dunne verhaaltje wordt veel te lang uitgesponnen en oninteressant verteld, de dialogen zijn hilarisch slecht en de gehele cast speelt bijzonder ongeïnteresseerd. Toch behoorlijk vermakelijk door de aanwezigheid van O'Toole en de campy sfeer.

Het Israëlisch-Palestijns conflict vormt de achtergrond in deze avontuurlijke, semi-komische (de figuur van Peter O'Toole kunt ge toch niet au serieux nemen) avonturenfilm die eigenlijk veel te lang uitvalt, niet bepaald kundig is opgebouwd, geen notie heeft van tijd en locatie in de actie en meestal aan de oppervlakkige kant blijft.
Een pak overbekende acteurs bevolken deze prent uit 1975, die de verdienste heeft, in het slot, te wijzen op het delicate en helaas blijvend karakter van het conflict.