Judex (1916)

Frankrijk
Avontuur

geregisseerd door Louis Feuillade
met Rene Creste, Musidora en Rene Poyen

Favraux, een corrupte bankier, leidt een luxe leventje in Parijs. Op een dag krijgt hij bericht van een wreker genaamd Judex dat hij de helft van zijn fortuin moet overmaken naar het bureau voor publieke zaken. Hij huurt een privé-detective in om hem te beschermen. Later die avond, op het verlovingsfeest van zijn dochter krijgt hij een hartaanval en overlijdt. Maar is Favraux wel echt dood?

avatar van alexspyforever
Ik heb deze over 2 dagen moeten spreiden, maar het was de investering best wel waard. Moest er in de jaren 1910 al televisie hebben bestaan, dan was dit wellicht een van de eerste TV-series. Het verhaal wordt verteld over 12 episodes plus ook nog een proloog en epiloog, dus eigenlijk 14 delen meestal rond de 25 minuten lang, al zijn er ook enkele kortere bij van rond de 7-8 minuten. Het verhaal is nogal straightforward al zitten er wel enkele twists in, die heden ten dage natuurlijk niet meer zo bijzonder zijn. Er zijn veel karakters, maar dankzij de bordjes die de nodige uitleg verschaften als het niet duidelijk was met wie we te doen hadden, verloor ik de draad nooit. Ja, natuurlijk kon dit veel korter, toch heb ik me geen enkel moment met deze film verveeld en dat was bijvoorbeeld bij een Pandora's Box of Dr. Mabuse The Gambler toch even anders. Het verhaal is een mix van velerlei genres: misdaad, actie, avontuur, drama en romantiek. Ja, er is zelfs een vleugje comedy bij momenten vooral dan bij het karakter van Cocantin die wel iets weg had van Finlayson (vaak een bijrol in de films van Laurel en Hardy). De beste rol is niet die van het titulaire karakter, die vond ik eerder vlak. Wel goed was Yvette Andréyor als de flink getergde Jacqueline. Maar de glansrol was zonder meer voor de verleidelijke doch zeer gevaarlijke en manipulatieve Diana Monti (gespeeld door Musidora). Verder vond ik ook de chemie tussen de twee kinderen leuk. De zoon van Jacqueline "Jean" werd wel duidelijk door een meisje gespeeld. Ik vond het nogal raar dat een jochie zo graag kussen uitdeelde aan een andere jongen en zowel aan mannen en vrouwen. Waarom er dan niet meteen een dochtertje van gemaakt, nuja misschien hoorde dat zo volgens het script. Maar dat was ook wel opvallend, dat er aardig wat in gekust en geknuffeld werd, dat had ik voor zo een oude film niet verwacht. De film is opvallend goed gerestaureerd, nauwelijks sporen van slijtage, het is duidelijk wanneer het dag en nacht is en de meeste scènes spelen zich ook af tijdens de dag. Een aantal erg leuke settings en scènes met goed getrainde honden met als bonus nog enkele scènes van dames die gaan zwemmen. Jazeker het badpak zag er helemaal niet anders uit dan dat van vandaag.