La Mort de Mario Ricci (1983)

Alternatieve titels: The Death of Mario Ricci | Tod des Mario Ricci

Zwitserland / Frankrijk / West-Duitsland

geregisseerd door Claude Goretta
met Gian Maria Volonté, Heinz Bennent en Magali Noël

Bernard Fontana (Gian Maria Volonté) is een bekende tv-journalist die in een afgelegen dorpje een wereldberoemd specialist op het gebied van wereld-voedselprobleem wil interviewen. Die heeft al jaren niets meer van zich laten horen. Maar Bernard raakt ook betrokken bij de 'grote' problemen van 'kleine' mensen, wanneer een jonge gastarbeider in het dorp wordt doodgereden.

avatar van wendyvortex
Dorpsdrama in Zwitserland, dodelijk ongeval waarbij de garagehouder een Italiaanse gastarbeider heeft doodgereden zorgt voor spanningen en verdeeldheid onder de bevolking.
Reporters zijn net op dat moment aanwezig om plaatselijke voedselexpert te interviewen, maar die zet net in een depressie.
Kabbelt allemaal aangenaam door, zonder echt tot ontlading te komen, misschien het zwakke punt van de film, maar als portret van klein Zwitsers dorp door de ogen van een buitenstaander redelijk geslaagd.

avatar van Darbie
Het enige leuke van deze film vond ik de opblaasbare klerenhanger.

Van Claude Goretta zag ik reeds twee uitstekende film ("L'Invitation" en "La Dentellière") maar waarom hij met deze film genomineerd werd voor de Gouden Palm in Cannes en waarom Volonte er werd uitgeroepen tot beste acteur is me een raadsel.
Op geen enkel ogenblik kon deze film bij mij enige spanning oproepen. Een beschrijving van de mentaliteit in een klein plattelandsdorpje waar een een dodelijk ongeval gebeurt en de phylosofie van een geleerde over wereldproblemen is dooreen geweven, maar komt nooit tot een boeiend geheel. Als er dan Cupido bij wordt gesleurd zit het anderhalf uur cinema er op maar weinig genoegen is er niet aan beleefd.