• 8.520.622 stemmen

Know Your Enemy: Japan (1945)

Documentaire / Oorlog | 63 minuten

Genre: Documentaire / Oorlog

Geregisseerd door: Frank Capra

Met onder meer: John Beal, Howard Duff en Walter Huston

IMDb beoordeling: 5,9 (798)

Plot Know Your Enemy: Japan

Deze documentaire werd in de Tweede Wereldoorlog gebruikt om de Amerikaanse soldaat bekend te maken met de kenmerken en vechtwijze van zijn Japanse tegenstander. Tevens wordt een poging gedaan om te ontdekken wat de reden is van de snelle opkomst van de Japanse wereldmacht.

Onderhond

Propaganda.

Er werd al voor gewaarschuwd op Netflix zelf, in het begeleidende tekstje, maar deze film geeft niet bepaald een gebalanceerd beeld van de Japanner. Ik neem aan dat het er vooral als tijdsdocument opstaat en dat ze zich willen indekken tegen de alles kapotdenderende SJWs, in dat opzicht kan ik de waarde er nog wel van inzien, maar zelf vond ik er helemaal niks aan.

Het deed me wat denken aan de docus die we soms van Noord-Korea te zien krijgen. Ik ben zelf niet op up to speed als het op de fijnere details van de Japanse geschiedenis of historische cultuur aankomt, maar je voelt aan alles dat deze docu niet noodzakelijk liegt, maar alles wel binnen een duidelijke context plaats. En die context is dat de Japanner een moordlustig, amorele veroveraar is die nooit vertrouwd mag worden.

De verschillende zaken binnen de Japanse cultuur komen langs, van de samurai tot godsdienst, de keizer, de industriële revolutie enz. Maar alles telkens binnen datzelfde frame, met als hoogtepunt het stukje waarbij het Christendom de arme Japanners kwam verlossen van hun vreselijke Goden. Mjah, zo'n docu dus.

Ook het stuk over de Japanner die vasthoudt aan z'n traditionele handelingen (ipv te moderniseren) is best grappig. Tegenwoordig vind je in willekeurige artisanale docuporn dezelfde beelden en verhalen, maar met een compleet tegenovergestelde narratief.

Als historisch document nog wel boeiend, voor mensen die er zich in interesseren. Maar zo cru gebracht en vanuit zo'n standpunt verteld dat het informantieve maar beter met een emmertje zout genomen wordt.

avatar van mjk87

mjk87

Behoorlijke docu. Het vervelende is wel dat dit propaganda is, dus je weet nooit in hoeverre de vrij informatieve docu daadwerkelijk feitelijk juist is. Ik denk eerlijk gezegd dat hetgeen verteld wordt wel waar is, maar slechts de halve waarheid en vooral gekleurd. Maar als propaganda werkt het best. Er zit ook genoeg vaart in (Capra is wel de regisseur daarnaar) en er zitten enkele aardige ideeën in zoals de Japanse sporten en hoe dat zich zou laten zien in de Japanse strijdmacht. Aan het eind gaat de film nog wel de mist in als we 5 minuten zien met Amerikaanse troepen en hoe geweldig ze zijn. Logisch in de oorlog om dat te doen, maar het past niet in de docu en dat kost punten want het stoort. 3,0*.