Bij Ons in de Jordaan (2000)

Nederland
150 minuten (miniserie, 3 delen)

geregisseerd door Willem van de Sande Bakhuyzen
met Kees Prins, Jacob Derwig en Jeroen Willems

Bij Ons in de Jordaan speelt zich af in de jaren vijftig. Arie wil zijn verloofde Karin ervan overtuigen dat zijn buurt, de Jordaan, geen a-sociale zigeunerbuurt is. Ze gaan naar een talentenjacht waar ook zijn zwager Johnny Jordaan aan meedoet. Johnny wint de wedstrijd en Karin is tot tranen geroerd om zijn oprechte zang. De carrière van Johnny raakt in een stroomversnelling. Arie is blij verrast als hij op een dag wordt gevraagd Johnny's chauffeur te worden. Dan komt Wim Sonneveld in Johnny's leven.

Van cinema.nl:
Met een Gouden Kalf voor het beste televisie-drama bekroonde drama-serie over het veelbewogen leven van Johnny Jordaan, verteld aan de hand van de herinneringen van zowel Johnny (Kees Prins) als zijn zwager en chauffeur Arie (Jacob Derwig). Ook Prins kreeg in Utrecht een Gouden Kalf.

Ah, eindelijk op de site. Kon zelf nooit een goed plaatje vinden.

Maar goed, erg mooie miniserie, zou hem graag nog eens zien.

avatar van mikoz
Ik heb tot me 5e in de Jordaan gewoond , dus deze moet ik maar eens gauw zien .

DRJeFF
Goed gespeeld door Prins.Vooral de scene waarin hij zn zwager verteld dat ie homo is.

avatar van Redlop
Prins deed in feite al met 'Willie' een voorstudie van Johnny Jordaan. Ik vond hem er altijd al op lijken voordat hij deze rol ging spelen.

Vanaf zondag 16 oktober te zien op Nederland 3.
Drie zondagen lang vanaf ongeveer 19.15 uur.

Ik heb er van genoten. Goed geacteerd en het stak allemaal mooi in elkaar 3,5*

1 aflevering gezien. Vond er niet veel aan.

Heeft iemand een idee of dit op DVD verschenen is?
op internet levert mijn zoektocht weinig op!

Voor zover ik weet niet.

speranza
Kees Prins slaagt erin mij tot het in het diepst van mijn ziel te raken. Ik begrijp niet dat er al ruim meer dan één jaar niet meer over dit geweldig drama van eigen bodem is geschreven.

speranza
De scène waarin Kees Prins zich met heftige emoties verontschuldigd voor zijn homoseksuele geaardheid is één van de mooiste staaltjes van acteerwerk van eigen bodem. In deze prachtige miniserie laat hij zien de beste Nederlandse acteur te zijn.

youneedstyle schreef:
Heeft iemand een idee of dit op DVD verschenen is?
op internet levert mijn zoektocht weinig op!

Wellicht problemen met de muziekrechten.

Jep, stond al een tijdje in de planning.

Te bestellen bij de Telegraaf webshop:

DVD Bij ons in de Jordaan - webshop.telegraaf.nl

Eindelijk!

avatar van Brix
Een geweldige acteer-prestatie van Kees Prins.

Johnny Jordaan zelf boeide mij voorheen voor geen meter.
Maar deze film/serie zorgde ervoor dat e.e.a. interessant werd.
Ook een andere kijk op Sonneveld en Willy Alberti gekregen hierdoor, in negatieve zin welteverstaan.

avatar van Scorpio11
Kees Prins speelt de rol van JJ perfect. En hij lijkt ook nog heel veel op de echte JJ.

Wat een prachtig mooi nostalgisch verhaal.
Echt puur amsterdams drama.
Mooi gefilmd ook nog eens.
Glansrol van met name Kees Prins als Johnny Jordaan.
Geweldige acteur deze "Jiskefet" man. Zodra hij zijn keel openzet wordt de personage van Johhny Jordaan helemaal akelig realistisch. Maar ook Jacob Derwig als chauffeur en zwager zet een fraaie rol neer. Bijrol van John Leddy als Arie op leeftijd mag er ook zeker zijn.
150 minuten lijken wel 15 minuten kwa gevoel.
"Bij ons in de Jordaan" sleurt je mee in het tragische leven van de Amsterdamse volkzanger en de buurt waarin hij leefde, de Jordaan.
4.5*/5*