König der Diebe (2004)
Genre: Drama
Speelduur: 101 minuten
Alternatieve titel: King of Thieves
Oorsprong:
Nederland / Duitsland / België / Slowakije / Oostenrijk / Tsjechië / Frankrijk / Slovenië
Geregisseerd door: Ivan Fíla
Met onder meer: Iakov Kultiasov, Lazar Ristovski en Oktay Özdemir
IMDb beoordeling: 7,1 (418)
Gesproken taal: Duits en Oekraïens
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot König der Diebe
Caruso, een voormalig circusdirecteur, reist Oost-Europa af om kinderen te kopen. Hij spiegelt hen en hun ouders een schitterende toekomst als circusartiest in Duitsland voor. Zo neemt hij in een Oekraïens dorpje de 10-jarige Barbu en zijn 13-jarige zusje mee naar Berlijn. Maar hier ervaren de kinderen dat "oom" Caruso gewoon een oplichter is.
Externe links
Acteurs en actrices
Caruso
Barbu
Julie
Marcel
Birol
Polizistin
Julie
Kardinal
Bianca
Dimo
Video's en trailers
Reviews & comments
ags50
-
- 778 berichten
- 7426 stemmen
Kinderhandel: jongens om te laten stelen en meisjes voor de prostitutie. Het gedeelte over de jongens, met name Barbu, lijkt een moderne versie van Oliver Twist.
jtsterkenburg
-
- 153 berichten
- 1164 stemmen
laat je niet misleiden door de lelijke (niet originele) poster hier, het gaat hier om een hartverscheurend magisch-realistisch meesterwerk. Referenties die door het hoofd schieten (om heel verschillende redenen) zijn Pixote, Lilja 4-ever, Idi i Smotri, Christiane F en het genoemde Oliver Twist. Maar niks van de luchtigheid van laatstgenoemde. Eigenlijk brengt deze film alle briljante elementen van deze films samen hier en voegt hier nog een aantal dingen aan toe.
Deze film excelleert in het onwaarschijnlijk naturelle en intense acteerwerk. Een personage als Caruso zou makkelijk kunnen verzanden in een ongeloofwaardig slap-stick personage, maar de jovialiteit is eigenlijk prachtig om te zien en is van het begin af aan al voorzien van een duistere, demonische ondertoon die naar de film vordert steeds minder verborgen wordt gehouden. Je blijft hierdoor van de man houden, want de film toont hem zoals de kinderen hem zien, je wilt in de mythe blijven geloven. De psychologie tussen hem en zijn vrouw (?) is prachtig gecompliceerd. Zij heeft hem als enige in haar macht, een groot schuldgevoel lijkt Caruso's ziel op te eten, want zij is zijn ziel. Als hij haar doodt, doodt hij eigenlijk zichzelf. En die ogen en het kale hoofd zijn ongelofelijk indringend en geven haar een magische allure, iemand die alles weet en overziet, maar niet ingrijpt. Dat maakt haar uiteindelijke ultieme daad verhaaltechnisch zo fantastisch, als een spook zonder wil heeft ze de hele tijd rondgedwaald, afhankelijk van de heroïne, als een zombie die een laatste daad moet verrichten om bevrijd te worden door de dood gaat ze op het eind haar lot tegemoet.
De grootste prestatie van deze film is het briljante script, tot in de kleinste details lééft deze film. Er zit een enorme dynamiek in het verhaal, de kinderen die over de weg terug naar het dorp lopen op het eind bevinden zich in een compleet andere realiteit en zijn zelf alle onschuld, vreugde en dromen verloren en hoewel ze terug zijn in hun dorp, zal niks ze meer herinneren aan vroeger. De belevingswereld van Barbu is subtiel maar perfect verbeeldt. De adoratie en verheerlijking dat een kind kan hebben voor een bombastisch persoon als Caruzo, die de hele wereld aan lijkt te kunnen, zijn gevangen in de kleine momenten waarin je als kijker al op de hoogte wordt gesteld van zijn ware aard, maar weet dat Barbu nog steeds dat geperfectioneerde beeld heeft en in niemand meer dan hem vertrouwen heeft. Ook omdat Caruso ook daadwerkelijk van de jongen lijkt te houden. De desillusie gaat heel langzaam, bijna over de gehele speelduur, dat maakt het hartverscheurend. Want tegelijk met deze desillusie komt het geloof in de slechtheid van de mens. Vond het heel mooi hoe Barbu alles nasprak van met name Caruso. Een hele mooie simpele methode om dat vertrouwen uit te beelden.
Een prachtige gelaagde vriendschap met Marcel, die ooit ook de favoriet van Caruso was. Het geweld wat de kinderen en Mimma te verduren krijgen is keihard, maar het zijn de sleutelmomenten in de film en maken het zo realistisch en rauw. Net zoals het beginnende drugsmisbruik, roken en het geweld dat Barbu zelf gaat gebruiken geven dit zo een doordringende sfeer. Toch zijn het Caruso en zijn vrouw die het meest fascineren, want het kenmerk van een écht goede film is dat een persoon zowel goed als kwaad in zich heeft en zeer complexe drijfveren heeft. De korte flashbacks naar het levendige circus dat het ooit was en waarin zij samen schitterden hebben een enorme poëtische kracht.
De - voornamelijk piano gedreven - score is ook schitterend. Er zitten ook wat strijkstukken en twee keer een mooi poprocknummer. Er is eigenlijk geen enkele reden waarom dit geen groter publiek zou kunnen aanspreken, want er zit veel tempo in de film en de cinematografie is voortdurend goed en op momenten schitterend. De locaties zijn ook heel doordacht gekozen (bijvoorbeeld het dak waar Barbu Marcel's buit ophaalt met die trein op de achtergrond, prachtig.)
Zijn er dan ook minpunten? Neen. Perfecte opbouw, fascinerende karakterontwikkeling en een uniek meeslepend verhaal. Ik zou alleen nog willen dat criterion hem op blu-ray uit zou brengen, want daar hoort deze film thuis.
fragment van een imdb review, met name over de cinematografie:
The story will linger with you, maybe forever. This is not a film to be forgotten. It IS brutal. It IS believable. It IS sad. But it IS a masterpiece.
Music, garments, locations and situations were chosen to make this film as alive as possible. You get acquainted with every character. Katharina Tallbach plays a character, Julie, that gives this film it's counterpoint to Caruso. A masterfully balanced act that is set on a hinge fragile and obvious, but works with subtlety and grace. And so it goes for Oktay Özdemir who plays Marcel. It's impossible not to take sides with EVERY character. Sometimes, you find out that you have taken both sides with one of them! I would not recommend watching this film with children, I'd rather say it's an adult film, and even any adult with conscience will cringe sometimes.
en nog één:
I have seldomly seen a movie in the last four decades that has touched me into my innermost existence like this movie did. Why is this movie practically unknown instead of having been given 12 Oscars? You see the most stunning performances by Katharina Thalbach and Lazar Ristovski. You witness a heart-beating dramaturgy which can even afford to do without suspense at all. You experience a story from yonder, where the Iron Curtain was, a story that is lead out before your very eyes in the utmost brutality than any human can experience - and yet: watch out! There are those little hinges that make the coherence in this movie, and these hinges come from the land of the fairy-tales which is densely interwoven into our reality.
mensen, gaat dit zien!
Phantasm
-
- 6685 berichten
- 6612 stemmen
Erg goed drama, een vrolijk jongetje dat veranderd in een triest jongetje, geldt eigenlijk ook wel voor zijn zusje, deze film maakte wel indruk.
Het laatste nieuws
'A Gentleman in Moscow' met Ewan McGregor als Russische gevangene binnenkort op SkyShowtime
Ongeziene WOII-film 'The Photographer of Mauthausen' op Netflix wordt een must-see genoemd: 'Hakt er flink in'
Austin Butler speelt alcoholverslaafde oud-honkballer in nieuwe misdaadfilm 'Caught Stealing'
Rebel Wilson doet boekje open over wangedrag 'Borat'-acteur Sacha Baron Cohen, acteur ontkent
Bekijk ook
Bitter Lake
Documentaire, 2015
15 reacties
Napola - Elite für den Führer
Drama / Oorlog, 2004
60 reacties
La Misma Luna
Drama / Avontuur, 2007
24 reacties
Goodnight, Mister Tom
Drama, 1999
28 reacties
Twelve and Holding
Drama, 2005
24 reacties
56 Up
Documentaire, 2012
10 reacties
Gerelateerde tags
berlijn, duitslandcircusoekraïnetrafficking child prostitution
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.