Ene Bene (2000)

Alternatieve titel: Eeny Meeny

Tsjechië

geregisseerd door Alice Nellis
met Iva Janžurová, Theodora Remundová en Leoš Suchařípa

De komedie Ene Bene (Tsjechisch voor 'iene miene mutte') speelt zich af tegen het decor van de lokale verkiezingskoorts in een klein Tsjechisch stadje. De Praagse studente Jana laat zich door door haar moeder overhalen om gedurende twee dagen in het verkiezingscomité plaats te nemen. Voor Jana is het een goede afleiding om het Praagse leven en haar ingewikkelde persoonlijke situatie even achter zich te laten. Ook de andere leden hebben allemaal zo hun redenen om zich beschikbaar te stellen: een welkom avontuur, een persoonlijke managementtraining, of simpelweg een overvloed aan tijd. De verkiezingen stellen in persoonlijk opzicht dan ook niet teleur. Gedurende twee dagen en twee nachten leren de kandidaten elkaar en zichzelf kennen zoals nooit tevoren. Ze maken er een groot feest van, met veel drank, dans en persoonlijke ontboezemingen. Tegenover deze ontwikkelingen zien we de verhouding tussen het echtpaar Zach, de ouders van Jana. In verband met een recente hartaanval van de vader heeft de moeder zich voorgenomen alles in het werk te stellen om hem niet kwaad te maken. Maar dat blijkt, met de verkiezingen voor de deur, allesbehalve eenvoudig. Ondertussen worden de verhoudingen binnen het comité ook steeds gecompliceerder.