Het Woeden der Gehele Wereld (2006)

Nederland
Thriller / Drama

geregisseerd door Guido Pieters
met Maarten Heijmans, Cees Geel en Frank Lammers

In Het Woeden der gehele Wereld staan de bewogen jeugdjaren van Alexander Goudveyl centraal. De geschiedenis van Alexanders jeugd is tevens de geschiedenis van een tijdperk, de jaren vijftig en zestig, en van een nooit opgehelderde moordzaak. Die moord gaat terug op een authentiek voorval: in 1956, pal voor Kerstmis, werd in Maassluis tijdens een groots opgezette evangelisatiecampagne op klaarlichte dag een politieagent doodgeschoten. In de film speelt ook een mislukte vluchtpoging met een haringkotter in de woelige meidagen van 1940 een rol.

avatar van Quentin
Premièrebeelden, Maarten Heijmans en Maarten 't Hart bij DWDD (vanaf 35:43).

Zenden ze vanavond de 'cut' van Houwer uit of de oorspronkelijke bioscoopversie?

Jammer, aan alle tijdstipnotaties in gidsen en tv-kranten te zien was men van plan de oorspronkelijke versie van 110 minuten uit te zenden, maar uiteindelijk werd het de producer's cut van 90 minuten. Had die oorspronkelijke versie wel eens willen zien, mocht Houwer die nog niet achter slot en grendel hebben gelegd ...

Wat een onzin.

Ja duh, maar wel bijzonder grappige satire.

avatar van raymon

Geweldig! Ik wil eigenlijk wel alle versies zien. Ik heb alleen de dvd versie gezien

avatar van raymon
Nu te zien op uitzendinggemist.nl:

Het woeden der gehele wereld

avatar van otherfool
Haha, er is toch niks zo leuk om je anderhalf uur te vergapen aan een wanproduct van eigen bodem. Dit is geen treinongeluk meer, maar verschroeide aarde na een nucleaire oorlog.

De eerste verheffende tekenen van totale waanzin komen al als de dubs nergens op slaan en het licht verkeerd lijkt afgesteld. Wat volgt is een parade aan karakters dat in de wollige ratjetoe verhalenbrij niet uit elkaar te halen valt, met subplotjes her en der om de zaak (volstrekt nodeloos) te compliceren, tot aan een afgetrokken paling aan toe. De cast lijkt in deze pure chaos compleet verloren, buiten Lammers en, vooruit, Prinsen die er terecht op los schmiert (en prompt voor straf halverwege van toneel verdwijnt).

Waar het verhaal verder volstrekt warrig is (de Poster is daar een perfecte afspiegeling van), is dé ontknoping vanaf het eerste moment compleet duidelijk en voorzien, het geeft aan dat Het Woeden der Gehele Wereld een schoolvoorbeeld is van hoe een verhaal vooral niet te vertellen. Onzalige 'stoute' scenes ten spijt.

Nouja, broer en zus leefden nog lang en gelukkig zullen we maar zeggen. En nu op naar Het Wapen van Geldrop, de Multi Culti Story en de Zeemeerman, want hier kan echt geen Mystery Science Theater tegenop!

0,5*.

Zo slecht dat je blijft kijken. Kan niet slechter denk je en dan kan het toch. en de Rob Houwer cut is belachelijk.