Coquette (1929)

geregisseerd door Sam Taylor
met Mary Pickford, Johnny Mack Brown en Matt Moore

Norma Besant (Mary Pickford), de dochter van een dokter uit een zuidelijke staat, heeft de keuze uit een hele sliert jongens. Zij begint het meest te voelen voor Michael Jeffery (Johnny Mack Brown), een koppig heethoofd, maar met een gouden hart. Haar vader laat zijn afkeuring duidelijk merken en als dan het paar zijn wil negeert, barst hij met zijn zuidelijke temperament los .

lowhusky
pickford's eerste praatfilm en ze wint een oscar beste actrice [hoofdrol]

Melodramatische film over een gedoemde liefdesrelatie. De legendarische Mary Pickford kreeg voor haar rol een Oscar, maar in mijn ogen maakt zij zich vooral schuldig aan overacting, net als de rest van de cast. Allicht is dat een gevolg van het feit dat al deze acteurs hun sporen verdiend hadden in het stomme filmtijdperk, waarin lichaamstaal en (overdreven) mimiek de voornaamste communicatietechnieken vormden. Het is duidelijk zichtbaar dat “America’s Sweetheart” Pickford eigenlijk veel te oud was om op geloofwaardige wijze nog door te kunnen gaan voor een verliefde jonge vrouw. Er zijn eind jaren ’20, begin jaren ‘30 dan ook wel betere films gemaakt in Hollywood.