• 10.519 nieuwsartikelen
  • 8.961.883 stemmen

Sherlock Holmes and the Case of the Silk Stocking (2004)

Mystery | 99 minuten

Genre: Mystery

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Simon Cellan Jones

Met onder meer: Rupert Everett, Ian Hart en Jonathan Hyde

Gesproken taal: Engels

Plot Sherlock Holmes and the Case of the Silk Stocking

Sherlock Holmes bevind zich in aristocratische kringen in Londen wanneer hij beweert dat een door de politie gevonden lijk niet van een prostituee is maar van een dochter van een rijke familie. Later vallen er meer slachtoffers, allen van rijke afkomst en op dezelfde manier om het leven gebracht: met een kous in de mond en om de nek. Holmes moet de zaak op zien te lossen met hulp van zijn assistent Dr. Watson.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Roberta Massingham

Mrs. Vandeleur

Hugo Massingham

Leno

Anders dan de gebruikelijke Holmes films, een stuk serieuzer. Met name Holmes zelf wordt erg serieus neergezet door Everett, van mij mag hij wel wat losser zijn. Het verhaal is vrij simpel, de decors en de opbouwende spanning doen het 'm.

Het idee om het verhaal af te laten spelen in een Londen met een dikke mist had beter gebruikt kunnen worden. Al met al wel een aardige BBC productie, mogen ze vaker doen.

avatar van neo

neo

Die met Brett en andere zijn anders ook serieus hoor Bovendien in veel boeken valt er weinig te lachen om de man; drugsgebruik, valt in grote depressies etc. Everett is uitstekend en weet vooral door zijn indringend acteerwerk deze film extra flair te geven. Hij staat het dichtste bij het echte, duistere karakter zoals Doyle hem maakte, en doet dat erg intens. Diep onder indruk van hem! Richard Roxburgh, die samen met Ian Hart (die Watson speelt) in The Hound of Baskerville (2002) zat, had geen tijd om nogmaals de detective te spelen.

De cameravoering is bij vlagen erg goed en de hele art direction prachtig. Die mist geeft ook veel sfeer aan het spannende verhaal. Het oogt heel verzorg, wat van de BBC natuurlijk ook niet verassend is.

Van alle Holmes films die ik ken (dat zijn er veel) heeft deze film zowel de acteur die op de beste, trouwe manier Holmes speelt, alsmede de beste (door ensemble gespeelde) score die ik ooit hoorde in eentje uit de reeks. De constante, sombere (cyclische) melodieuze lagen van componist Adrian Johnston ondersteunen prachtig die constante ideeengang van Holmes, een brein wat nooit ophoudt. 4 sterren

neo schreef:

Brett zet Holmes een beetje neer als een karikatuur, wat ik positief bedoel. Holmes is nou eenmaal een karikatuur vanwege het feit dat hij zo'n enorm bekend karakter is en bijna synoniem staat met de perfect detective, die natuurlijk niet bestaat.

Ik heb geen boeken over Holmes gelezen, vind ik ook niet relevant om films met hem te beoordelen. Everett neemt zijn rol te serieus, maar doet het verder wel goed. Brett is en blijft de enige echte Holmes in mijn ogen, met zijn theatrale stemverheffingen en onnavolgbare acties.

avatar van neo

neo

Maar als je iemand die oprecht, mede dankzij goede regie, het dichtste bij het echte karakter staat verwijt dat ie het te serieus speelt... Al snap ik wel dat je liever een aangenamere vertolking ziet, die je meer vermaakt. Daar hou ik ook van natuurlijk.

Leno

Wellicht dat als ik als serieus criticaster een recensie zou schrijven, dat ik hem de hemel in zou prijzen. Maar voor mij persoonlijk vind ik hem minder geschikt.

Ik ben allang blij dat Roxburgh, die blijkbaar geen tijd had, de rol niet wederom speelde. Hij maakte er praktisch een parodie op zonder dat hij het zelf in de gaten had.

Edit: ik vergis me met Frewer, die er een potje van maakte. Roxburgh deed het niet eens onaardig.

avatar van klute89

klute89

Komt vanavond op Canvas, ben benieuwd!

avatar van valerio2003

valerio2003

ik ook.

avatar van klute89

klute89

Zo net gezien, en het was een prima tv film.

Een spannend verhaal en uiteraard ook een mooie aankleding. De engelsen doen altijd veel moeite voor de aankleding, wat er ook zeker aan te zien is.

Ik heb me prima vermaakt, en heb ook zin gekregen om eens wat Sherlock Holmes verhalen te gaan lezen.

• 19229 berichten

Een verrassend goede Holmes film.

Prima story en sterk acteerwerk.

En een compliment voor de moed van de makers van deze film, die het aandurfden om ná de ultieme Sherlock Holmes, in persoon van Jerremy Brett , nog met een Holmes film aan de slag te gaan.

De belachelijke Frewer versie wil ik liever snel vergeten, en die met Richard Roxburgh hoefde voor mij ook niet echt.

Over de casting van de nieuwste film, met Downey, wil ik het liever niet eens hebben...

Rupert Everett was voor mij een onverwachte verrassing.

• 19229 berichten

Nu ik hem weer op TV zie (terwijl ik hem toch ook op dvd heb)doe ik er nog een halve ster bij.

Ik blijf er weer aan 'plakken'.

Pracht van een Holmes film.

De rol die Dr. Watson (Ian Hart) hierin speelt is ook groter dan gewoonlijk.

Ik heb wel wat moeite met zijn wat schriele uiterlijk.

Het verhaal is goed, en de muziek pakkend..

Rupert Everett is een van de beste Holmes acteurs ooit.

Jammer dat er toch ook wat missers inzitten, die makkelijk vermeden hadden kunnen worden.

Zo gebruikt Holmes hier bijvoorbeeld de cocaïne-spuit tijdens het oplossen van een zaak.

Hij was natuurlijk wel een gebruiker in de boeken van A.C. Doyle, maar deed dat alleen uit verveling, wanneer hij geen detective werk te doen had.

Tussen twee zaken door dus.

Zeker niet om dingen helderder te kunnen zien zoals in de film gesuggereerd wordt.

Watson's verloofde(en latere echtgenote)vind ik ook een te ver gaande afwijking van de boeken.

De lieflijke Mary Morstan is vervangen door een haaibaai van een psychoanaliste(!).

Maar e.e.a. doen niet echt afbreuk aan het geheel.

Leuk vond ik de korte blik die de kijker vergund werd op een boekje over bijen, dat Holmes aan 't begin van de film aan 't lezen is.

De Holmes-kenners weten dat hij zich (op latere leeftijd) uitsluitend nog bezig hield daarmee, als imker.

avatar van soom

soom

Holmes..

Bah, ik zit weer eens een paar stukjes overnieuw te typen, heb blijkbaar toch weer moeite om, in mijn enthousiasme (?), woorden te vinden die ik kan gebruiken om te vertellen wat ik voelde. Maar meestal als ik een inleiding kan vinden, kan ik toch weer een opening vinden, en lukt het me weer om een onzinnig stuk neer te pennen. (op de achtergrond Mamma Mia muziek van Youtube en andere muziek voor de concentratie. ghehe).

Ik heb de Verdere Avonturen van Sherlock Holmes meerdere keren gelezen, mede dankzij het feit dat mijn ouders die jaren geleden hebben gekocht, en mijn vader heeft de 5 boeken van Reader's Digest nog steeds (ik kan vooral Jane Eyre dromen, heb die echt héél vaak gelezen). Ik kan rustig een boek meer dan 4 keer lezen, en ik zal altijd weer een andere indruk van hetzelfde boek krijgen: Ik heb tot nu toe de 3 boeken van de Twilight Saga, die ik heb, best wel stuk gelezen.

Mijn beeld van Sherlock was, dankzij een korte film van de Rescue Rangers en dus ook het boek Verdere Avonturen van Sherlock Holmes, een pijp rokende, Engelse gentleman, met een uitzonderlijk talent voor spoorzoeken en details.

Papa gaf aan dat hij Watson een heel stuk dikker had verwacht, iets wat ik uiteraard moeilijk niet kan vermelden .

Al met al was dit best een spannende film, met een spannende finale. Decors waren mooi, Rupert Everett speelde best goed, al stoorde de muziek me hier in sommige scenes. Ik vond het op bepaalde momenten helemaal niet nodig dat daar muziek bij werd gebruikt, terwijl ik bij andere momenten de muziek best fijn vond.

Ik ben ook echt heel erg benieuwd naar de interpretatie van Guy Ritchie, over wiens Sherlock Holmes ik 3 kranten heb gelezen, om te weten wat, in mijn mening, mensen met een goede (betere) kijk op dingen dan mij, ervan vonden.

Leuk bericht soom.

Dit even ter informatie: de gezette, en soms zelfs bolle Dr. Watson is eerder een uitvinding van de filmwereld dan van schrijver Sir Arthur Conan Doyle.

In het begin van het eerste Holmes verhaal zegt een vriend van Watson tegen hem: "Wat heb je toch met jezelf uitgevoerd Watson?"

"Je bent zo mager als een lat en zo bruin als een okkernoot".

Watson is dan net teruggekeerd in Engeland, na een verblijf in Afghanistan, als legerarts.

Natuurlijk nam hij daarna wel weer in gewicht toe neem ik aan, maar van een gezette man is nergens sprake zover ik mij kan herinneren.

avatar van soom

soom

Dank je wel Brix ! Dat wist ik niet namelijk. Zal het tegen m'n vader zeggen, of niet .

Leno

Eigenlijk zijn mijn eerdere berichten bij deze film best wel onzin. Everett geeft een uitstekende vertolking en de film ziet er sfeervol uit, zoals we ook best wel gewend zijn van BBC producties. Hart is terug als Watson en doet dat zeker niet onverdienstelijk. De muziek is mooi, de beginscene met Holmes aan de verdovende middelen is mooi gemaakt alleen als minpunt moet ik het nauwelijks verrassende verhaal noemen.

avatar van kirk douglas

kirk douglas

zeer verassend, naar die matige baskerville verfilming met de ook erg matige roxburg.

gelukkig eens een keer een ander verhaal van holmes en met een uitstekende hoofdrolspeler.

rupert everett die ook al in ''dellamorte dellamore''een uitstekende rol neerzette is geweldig als de beroemde sherlock holmes.

ian hart is natuurlijk geen david burke of edward harwyke maar speeld zijn rol fatsoenlijk.

de sfeer zit er bij deze film goed in ook de decors zijn erg goed gekozen.

zeker een van de betere verfilmingen uit de laatste tijd.

• 19229 berichten

Aanrader voor Sherlock Holmes liefhebbers (vanavond op Canvas te zien, zoals hierboven ook al aangekondigd))

avatar van Queno

Queno

Sherlock Holmes is u beter bekend als de continu pijprokende detective in de dichte mist van Londen met stiff upperlip. Niets van dit alles, als Everett hier een serieuze Sherlock neerzet die de moord op een aristocratische dochters mag oplossen die allen het kenmerk hebben dat ze vermoord worden met een zijden kous in hun slokdarm gepropt. Behalve de namen Holmes en Dr. Watson is er niets wat de figuren bindt met de oude verhalen weleer.

Een voor de TV gemaakte film door de BBC die er uiterst verzorgd uitziet, met Holmes die op serieuze toon zijn logica beredeneert.
Tegenstrijdig is het dat Holmes de dader te pakken krijgt door gebruik van technieken die allesbehalve logica bezitten; het uitsturen na het verhoor van de verdachte in dezelfde richting als het slachtoffer met een confrontatie die duidelijk genoeg is plus een vermomming voor Holmes om de dader op heterdaad te betrapen. Holmes was vooraleer toch de man die zijn daders betrapte op basis van sporenonderzoek en feiten. Jammer genoeg komt het toch makkelijk in de buurt van het concept 'the butler did it' - een bekend cliché in detectiveverhalen.

Klagen is vrij makkelijk voor Everett, anderzijds bezien valt het te appreciëren dat hij zijn eigen, jonge Holmes neerzet.

avatar van nadrin

nadrin

ver weg van de Holmes die ik in gedachten had bij het lezen van de oorspronkelijke verhalen, maar een knap verhaal. En zoals alles evolueert moet ook hier het personage met zijn tijd mee

avatar van Madeliefje

Madeliefje

Everett zet, voor mijn gevoel, Holmes met een stuk minder dramatiek neer dan Brett en Cumberbatch, en dat vind ik jammer. Toch is het verhaal onderhoudend, en ook leuk om Michael Fassbender nog voorbij te zien komen!

avatar van Left4Dead

Left4Dead

"Well, we live and learn."

Mooie vertolking van Holmes door Rupert Everett, laat mij dat voorop zetten. Daarnaast is de rest van de cast ook prima op dreef en vooral de setting van het oude London is weer erg aangenaam. Hoewel aangenaam.......... in ieder geval weer typerend voor die periode, een smerige en gevaarlijke stad.

Holmes wordt hier weer als de norse man met een zeer hoog i.q. neergezet, heel anders dan de olijke Holmes in de twee verfilmingen van Guy Ritchie. Dat vond ik zeker niet erg, Ritchie heeft met die films aangename producten afgeleverd. Maar Homes is nu gewoon een norse verveelde man die altijd een uitdaging nodig heeft om zijn leven als zinvol te kunnen beschouwen. Zonder die uitdagingen is het een alcoholist en drugsverslaafde en dat maakt hem op momenten erg onverschillig, misschien is dat nog wel zacht uitgedrukt.

De onderzoeker is zeker niet erg handig in de omgang met anderen en heeft al helemaal niets met de elite, dit wordt meteen weer heerlijk duidelijk gemaakt. Dit maal onderzoekt hij de dood van een hertogin, zijn trouwe maat Watson helpt hem zoals gewoonlijk ook bij deze case. Ook Lestrada mag en wordt niet misgelopen in deze prent, dit leidt weer tot de gebruikelijke hilariteit m.b.t. de onkunde van de inspecteur en Holmes zijn onbehouwen reacties hierop.

Al snel volgen er meer moorden binnen de inner circle van London, daarmee doen de speurders al snel ontdekking in de vorm van overeenkomsten. Dit zal de leidraad zijn voor de oplossing. Een val wordt opgezet op onorthodoxe wijze, daarmee neemt Holmes grote risico's terwijl zijn kennis en kunnen al in twijfel genomen wordt door niemand minder dan de koning zelf. Holmes zal alle zeilen bij moeten zetten om deze zaak op te gaan lossen aangezien hij een gedegen tegenstander heeft in de zaak.

Heerlijk genoten van dit puzzelwerkje, vooral de setting en het acteerwerk is voor mij genieten. Daarnaast een goed verhaal die goed opgebouwd uit de doeken wordt gedaan. Een film die vlot voorbij trek en geen moment mijn concentratie verloor. 3,5**