Ooh... Diese Ferien (1958)

Oostenrijk

geregisseerd door Franz Antel
met Heidi Brühl, Hans Moser en Georg Thomalla

De Familie Petermann gaat naar het zuiden op vakantie. Omdat ze geen auto hebben huren ze een auto, wat ze echter niet weten is dat er geheime papieren in de auto liggen van een stel gangsters....

Dick2008
Dankzij Georg Thomalla nog een redelijke film om te zien

Dick2008
Dick2008 schreef:
Dankzij Georg Thomalla nog een redelijke film om te zien

Ik vind toch wel weer een heerlijk ouderwets vakantiefilmpje, die beter is dan vele andere van deze "lopende bandwerkjes" van destijds. Ook al worden ze zo niet meer gemaakt. Maar alleen al die Franz Antel, maakte wel twee films in een jaar en dat achterelkaar, zo zie ik in het overzicht.
De humor is wel wat onevenwichtig, dan weer grappig dan weer erg flauw, maar de mooie opnamen van diverse locaties zijn duidelijk een pluspunt. De film geeft een vrolijke blik op de eindjaren '50. Ook het tempo is verder goed en Thomalla doet het (voor de variatie) best leuk. Gewoon luchtig amusement, meer niet. 3.0/4.0

avatar van Kuck-x
Deze film hoort bij het Duitsland van eind jaren vijftig: het gitzwarte verleden van de Hitlerdictatuur is verdrongen, het Wirtschaftswunder is zich aan het voltrekken en West-Duitsland kijkt naar een zonnige toekomst. Buitenlandse vakanties horen daarbij, met de hele 'heile Familie' in een 'schöne, heile Welt'.
Het verhaal is wat al te simpel en naar mijn smaak wat te lang uitgesponnen. Maar de plaatjes zijn mooi, het acteren is goed en de humor - ach die werkt, zolang je er niet teveel van verwacht.
De grote Hans Moser levert maar een bescheiden bijdrage aan deze film - en is uiteindelijk toch de held! Mooi zo!