Jättiläinen (2016)

Alternatieve titel: The Mine

Finland

geregisseerd door Aleksi Salmenperä
met Joonas Saartamo, Jani Volanen en Peter Franzén

De jonge en ambitieuze ambtenaar John heeft een milieuvergunning ontvangen voor een enorme nikkelmijn in Kainuu. De charismatische en wilskrachtige Pekka Stern maakt onder leiding van Talvivaara gebruik van een geheel nieuwe methode voor het delven van mineralen. De mijn is hard nodig voor de werkgelegenheid in de gemeenschap. Langzaam maar zeker begint Jussi te vermoeden dat ze niet de hele waarheid kunnen hebben verteld. Het nieuwe delvingproces is niet zo onschuldig als aanvankelijk was voorgespiegeld. Dan krijgt Jussi een nieuwe interessante baan aangeboden. Hij moet nu kiezen welke kant hij kiest.