De Kroon (2004)

Nederland

geregisseerd door Peter de Baan
met Hadewych Minis, Roef Ragas en Eric van der Donk

Drama gebaseerd op de gebeurtenissen tijdens de aanloop naar het huwelijk van kroonprins Willem-Alexander en Máxima Zorreguieta. Minister van Staat Van der Stoel is door premier Wim Kok gevraagd de crisis te bezweren die dreigt te ontstaan wanneer duidelijk is dat kroonprins Willem-Alexander echt verder wil met de Argentijnse Máxima. Haar vader, 'fout' vanwege zijn betrokkenheid bij het Argentijnse generaalsregime van Videla in de jaren '70, moet koste wat kost overreed worden om niet naar het huwelijk van zijn dochter te komen. Op straffe van een morrend volk en wie weet een kabinetscrisis.

Persbericht:

De Kroon

Tv-film over het koningshuis met Eric van der Donk, Roef Ragas, Hadewych Minis, Bram van der Vlugt en Thom Hoffman

Toneelschrijver en scenarist Ger Beukenkamp schreef voor de VPRO het televisiedrama De Kroon. Het scenario is gebaseerd op de gebeurtenissen tijdens de aanloop naar het huwelijk van kroonprins Willem-Alexander en prinses Maxima. Regie is in handen van Peter de Baan, de hoofdrollen worden gespeeld door onder anderen Eric van der Donk en Hadewych Minis.

De Kroon heeft als onderwerp de dreigende crisis als gevolg van het voorgenomen huwelijk en de ‘reddingsoperatie’ onder leiding van Wim Kok. De toenmalige minister-president vraagt Max van der Stoel met spoed af te reizen naar New York om daar de aanstaande schoonvader Jorge Zorreguieta ervan te weerhouden naar de bruiloft van zijn dochter te komen. De omstreden rol van Zorreguieta tijdens de Argentijnse junta zou straks wel eens tot meer dan rellen en rookbommen kunnen leiden.

Voor de hoofdrollen van De Kroon zijn Eric van der Donk (Van der Stoel), Hadewych Minis (Maxima) en Roef Ragas (Willem Alexander) gecast. Ook Bram van der Vlugt (Wim Kok), Thom Hoffman (Michiel Baud), Simon Andreu (Jorge Zorreguita) en Silvia Munt (Maria Zorreguita) en Marjolein Beumer (tolk) spelen een rol in de televisiefilm.

De tvfilm volgt met name 'gedetailleerd' de gesprekken en onderhandeling tussen Van der Stoel en Jorge Zorreguita. Met De Kroon is het gelukt van een verhaal waar iedereen de afloop van kent, een spannend en invoelbaar televisiedrama te maken, dat ongetwijfeld voor velen naast herkenning ook een aantal nieuwe gezichtspunten zal opleveren inzake de recente vaderlandse geschiedenis. En hoewel De Kroon vanzelfsprekend een gedramatiseerde versie van de werkelijkheid blijft, hechten de makers er aan een zorgvuldige balans te vinden tussen feiten en fictie.

De Kroon is een co-productie van de VPRO en Riba Filmproductions. Regisseur van De Kroon is Peter de Baan; eerder werkten Ger Beukekamp en Peter de Baan samen aan het succesvolle tv-drama Klem in de Draaideur (genomineerd voor een Gouden Kalf). De VPRO en Peter de Baan maakten daarvoor Retour Den Haag. Ger Beukekamp is onder meer bekend van de met een ‘Prix Italia’ bekroonde tv-film Ik ga naar Tahiti.
De Kroon komt mede tot stand door steun van Het Stimuleringsfonds Nederlandse Culturele Omroepproducties (STIFO).

avatar van as
as
Nou....dat gaat vast heel spannend worden.

Zag een kort fragment en vond dat al niet best...

avatar van Webby
Wat ik zag in Barend & van Dorp vond ik ook niet al te best.

kappeuter (moderator)
Ik vind politieke drama's alleen interessant als het verhaal en de personages fictief zijn.
Als er letterlijk iemand nagedaan wordt ga ik alleen maar letten op hoe goed of hoe slecht de imitatie is.

Webby schreef:

Wat ik zag in Barend & van Dorp vond ik ook niet al te best.

En de heren maar doen of het een wereldprestatie was....

kappeuter (moderator)
Barend had er koorts van gekregen.

dinky
De Kroon , zegt mischien al genoeg, ik ga hem toch maar opnemen mischien is het wel wat (mischien)

Afgezet. Kan hier niet naar kijken.

Interessante fictie vermengd met feiten. Geen bijzonder verbijsterend verhaal. Niet extra spannend, alleen in het laatste gedeelte wordt je een beetje meegezogen. Ik meenwel dat het in het echt niet helemaal zo gegaan is; Van der stoel zet zorreguieta wel erg onder druk terwijl ik vermoedt dat er toch iets meer zachte woorden zijn gevallen en belangen uitgewisseld zijn, wellicht begrip gekweekt. Er zit wel een beetje een tegenstelling in het verhaal; eerst wordt gezegd dat het kabinet gewoon niet aanwezig gaat zijn als Zorreguita in de kerk zit, vervolgens zou Zorreguita gewoon opgepakt worden.... Nietemin voor een politiek geinteresseerde als mij is het een interessant geheel, voor anderen weinig boeiend!!! Ik geef een 2,5

FisherKing
Wouter schreef:

Afgezet. Kan hier niet naar kijken.

Was het zo slecht ? (ik kon er ook niet naar kijken, vanwege tijdsdingen?)

Wat ik zag was niet best, nee.

dinky schreef:

Ik heb hem toch maar niet opgenomen, zonde van m,n tijd

dinky
Oh...mischien is hij wel spannend (het zou wat wezen)

avatar van mdj
mdj
Wel erg grappig om te zien. Helemaal Maxima zoals die voorgesteld wordt als erg ambitieus figuur. Vond dat Ragas en Hadewijch Minis prinselijk paar aardig hebben neergezet en een komische interpretatie van de gang van zaken. Geen hoogvlieger of film die je niet gemist mag hebben, maar gewoonweg vermakelijk.

kappeuter (moderator)
Ik weet niet wie het gecorrigeerd heeft, maar dit is uiteindelijk geen mini-serie geworden.

avatar van Purmerend
Heb ik gedaan, mijn fout!

No problem.
Imdb is niet altijd up-to-date. Maar dat is geen nieuws.

Ik vond het best leuk en spannend. Natuurlijk weet je al hoe het afloopt maar de opbouw was wel okee.

kappeuter schreef:

Kok en vd Stoel leken uiterlijk zo weinig dat ik me helemaal niet zoveel bezig gehouden heb met hoe goed de imitatie was. Alleen bij Alexander en Maxima was er een serieuze poging gedaan het goed te laten lijken, maar die hadden toch maar een vrij kleine rol.

ruime 3*

Wie gaat Beukenkamp eens vertellen dat niet alles uitgesproken hoeft te worden, bedacht ik me aan het eind van deze film.

De films van het duo De Baan/Beukenkamp gaan me onder andere vanwege deze reden meer en meer tegenstaan. Tel daarbij het behoorlijk brave camerawerk en het eigenlijk weinig indrukwekkende verhaal bij op. Tijdens de verschillende confrontaties werd ik minder en minder benieuwd hoe Van Der Stoel Zorreguieta zou gaan overtuigen, terwijl je dit toch omgekeerd wil zien.