Ladies and Gentlemen, Mr. Leonard Cohen (1965)

1 stem

Canada
Documentaire

geregisseerd door Donald Brittain en Don Owen
met Leonard Cohen, Robert Hirschhorn en Donald Brittain

Ladies and Gentlemen... Mr. Leonard Cohen is een informeel portret van de op dat moment dertigjarige zanger/dichter Leonard Cohen. Cohen werd geboren in Montreal maar woonde ten tijde van de film op een Grieks eilandje. De film werd gemaakt tijdens één van zijn korte bezoeken aan zijn geboortestad, waar hij regelmatig naartoe gaat om zijn 'neurotische banden te hernieuwen'. In Montreal krijgt Cohen een enthousiaste ontvangst: als dichter declameert hij zijn verzen vanaf het podium voor zijn publiek en als een onorthodox lid van een familie waar, zoals hij zegt, alleen zijn grootvader gelijksoortige gaven vertoonde. Dat Cohen begiftigd is met poëtische zeggingskracht wordt duidelijk door zijn optredens en de commentaren van zijn vrienden. Cohen leest voornamelijk voor uit de bundels 'A Spice Box of Earth' en 'Flowers for Hitler'.