Montenegro (1981)

Alternatieve titels: Montenegro eller Pärlor och Svin | Montenegro - Or Pigs and Pearls | Montenegro of Parels en Zwijnen

Zweden / Verenigd Koninkrijk
Drama / Komedie

geregisseerd door Dusan Makavejev
met Susan Anspach, Erland Josephson en Marianna Jacobi

Marilyn Jordan is de 37-jarige echtgenote van een steenrijke Zweed met wie zij het seksueel niet meer zo kan vinden. Langzaam begint ze gek te worden wat zich onder meer openbaart in het in de brand steken van een dekbed. Ze sluit zich aan bij een excentrieke groep Joegoslaven en wordt verliefd op de dierentuinoppasser Montenegro, die later op onverklaarbare wijze dood wordt aangetroffen. Marilyn keert terug naar haar gezin. De vraag is alleen of zij hier al tegen bestand is. Met muziek van ABBA.

FisherKing
Nou deze lijkt me heel interessant

avatar van AardeWerk
En dat is ie zeker ! Niet alleen muziek van ABBA maar ook oa van Marianne Fiathfull (The Ballad of Lucy Jordan). Vreemde, maar misschien juist daardoor boeiende film, met een verrassend einde.

avatar van Drulko Vlaschjan
Prima filmpje, als je het mij vraagt. Het eerste deel, voordat Marylin bij de Joegoslaven belandt, vond ik wat saai, maar achteraf gezien heeft dat een belangrijke functie voor het geheel. In de tweede helft komt Marylin tot leven en slaat de sfeer om. Het wordt donker, intens en soort van geil - soort van, want een burleque-danseres die rond een dildo op een afstandbestuurbare auto danst heeft tegelijkertijd iets kolderieks. Wat de twee delen bindt is de licht absurde toon, die overigens nooit uit de bocht vliegt. Prima filmpje dus, maar dat had ik al gezegd.